Gå till innehåll
tisdag 28 juli 2026
Gäst Linus

Kort rigg-beg. marknad?

Rekommendera Poster

Gäst Linus

Köpte häromsistens en båt med en 60 hp Mercury EO från -97. Visade sig vara en kortriggad motor (vilket båten också skall ha, och mororbeteckningen visar). Jag undrar nu om någon vet om begagnatmarknaden för kortriggade snurror skiljer sig från den för långriggade? För någon gång i framtiden skall den ju säljas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortriggade motorer är mycket eftertraktade eftersom det knappt sålts några dom senaste 10-15 åren. Då menar jag större motorer typ din 60hp. Jag köpte en ny kortriggad 50hp 1991 till en äldre sportbåt som jag hade. Det var stora problem att hitta någon som hade kortriggade motorer överhuvudtaget på den tiden. Jag sålde den -95 och fick bra mycket mer för den än vad den kostade i inköp. Jag fick nog 50 svar på annonsen jag hade satt in. Så, jag skulle tro att du får bra betalt för den när du väl skall sälja den. Det finns en hel del gamla Selco båtar och dyl. som kräver kort rigg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Linus

Vilken tur! Trodde att jag fått något osäljbart på halsen... Tack för svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som sagt jag behöver kort rigg till min båt. men jag får köpa en extra platta som höjer riggen annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha, det ante mig, och jag har en 50 hkr Mariner med kort rigg och en Ryds med lång rigg.. Detta har vållat stora problem för mig, som dock snart är lösta via en Hi jacker, som sänker motorn utan att förstöra riggen.. Ville inte köpa en ny motor då denna går så helt sjukt bra.. Men det är bra att veta att det finns en marknad för kortriggare då jag i framtiden ( om bensin priset sjunker ) köper en större motor... //TY

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...