Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
orjanf

Ojämn gång på MD2 - spridare/komp???

Rekommendera Poster


Min trotjänare är lite svårstartad när den är kall och går inte helt jämnt - det är ettans cylinder som inte riktigt hänger med. Snipan tuffar på som bäst i sex knop, fast den borde göra sju.
Hur felsöker jag? Jag misstänker antingen att det är dålig kompression eller problem med spridaren. En vanlig kompressionsprovare från Biltema tror jag inte fungerar då ju dessa är gjorda för tändstiftsgängor.
Att plocka bort spridaren är ju relativt enkelt, men hur testar jag konditionen?
 
Tacksam för tips innan sjösättning...
/Örjanläs mer om bevakning
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Örjan

Du verkar vara helt rätt ute i din tanke på att det kan vara dåligt komp och att det som är felet på din maskin! Den kompmätaren som du köpt kan du inte använda til din dieselmotor då en är gjord för bensinmotorer (mycket högre komp i diesel n bensin). Sen när man tar det komp måste man ha den adapter som man trär ned i spridarhylsa och drar fast så det blir tätt!!    Det lämpligaste är nog besök din närmsta verkstad som tillhanda håller detta verktyg och de dem göra det skall inte ta så långtid och inte bli så dyrt!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man hyra sådana komp-provare? Alternativet är ju att någon mek kommer hem till mig (båten på tomten f n) och testar på plats. Jag gillar att skruva och så svårt kan det ju inte vara om man har rätt grejer...
Sedan ska man ju inte gå händelserna i förväg, men om det nu skulle vara dålig komp - går det i s f att få tag på kolvringar till en MD2 - har googlat, men inte hittat. Drevia?
/Örjan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Crom marine  på Lidingö har kolvringar till MD2 .Jag pratade med dom i förra veckan  5 augusti 2008 Hoppas det hjälper dig.Hej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...