Gå till innehåll
torsdag 30 oktober 2025
Terrafobica

Enorm prisskillnad på båtar i EU.

Rekommendera Poster

har snurrat runt på internet en hel del de senaste dagarna.  Det känns som om det snart är dags att byta ut båten mot en större och framför allt nyare, varför inte en helt ny kanske.  Några båtar jag fastnat för är Bayliner Cruiser 275 respektive 285 och Maxum 2700 SE.  Nyfiken som jag är så kollade jag upp vad de kostade här hemma och i andra Europeiska länder och fick en smärre chock.  Jag använde Forex valutaomvandlare och valde samma båt med samma utrustning och samma motoralternativ.

Maxum 2700SE i Sverige 795000:- Danmark 746165:-  Polen 565037:-

Bayliner 275 i Sverige  826100:-  Danmark 741054:-  Polen  573606:-

Bayliner 285  Sverige  919900:-  Danmark  843286:-  Polen  650608:-

En Bayliner 275 är alltså 252494 kronor billigare i Polen, och Polen är ett EU-land så båten är CE-märkt.  Ingen Svensk moms behöver man betala eftersom moms betalas i det land man handlar i inom EU.  252494 pix?  Det är ju en hel skattad årslön för en annan.  Nu har jag skrinlagt planerna på båtköp här hemma och reser till Polen Istället.  Summan som blir över kan jag tanka den båten för i hela dess livslängd.  Dessutom blir det ett äventyr att köra hem den från Polen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänk bara på den garanti du har från säljaren .... jag köpte båt i Finland och hade en del problem men jag kunde ändå prata svenska med min säljare, och fick det mesta löst men inte utan problem .... hur bilr det i Polen? engelska eller halvtaskig polska?? Ta dig i akt för det du vinner på karusellerna förlorar du på gungorna ..... eller???? .... hur tar du dig till polen ifall det blir totalhaveri? .....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har importerat två båtar, båda från Tyskland visserligen så jag vet inte om det är skillnad i Polen men det är typiskt svenska fördommar att tro att en person automatiskt är en skurk ock ska lura dig bara för att han inte är svensk.

Köpte ena båten av en tysk privatperson (kostade över 700 000 SEK) och den andra via en mäklarfirma i Hamburg (den gick på ca 1,5 milj) så det var inga små affärer. I båda fallen har allt ordnat sig och jag har faktiskt fortfarande sporadiska mailkontakter med säljarna.

Har köpt båt i sverige tidigare via båtmäklare och där haft väldiga problem att få ordning på allt.

Nu valde vi att köpa i Tyskland för att den båt vi ville ha inte fanns i Sverige det var inte billigare pris. Sen är det faktisk närmare till tyskland än till tex Stockholm när man bor i Göteborg.

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...