Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
lyran

VDO Sumlogg som inte fungerar

Rekommendera Poster

Hejsan,

Har en Sumlogg som inte fungerat så länge jag haft båten. Även om jag får farten på GPS så är det retligt när saker inte fungerar...

Bifogat lite bilder på typen...

post-23705-1394235315,2704_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baksidan...

Senast ändrad av lyran | 14 januari 2008 | 22:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en skarv på sladden mellan givare och instrument, har gjort nya skarvar men utan resultat...

Hjulet på sändaren snurrar som tusan, gar gjort rent från färgrester etc. men inget händer...

Gott om ström går fram till instrumentet men inget händer...

Läste någonstans att man kunde dutta ihop trådarna vid skarven för att se om nålen rör sig men det gjorde den inte för mig iaf.

Finns det något sått man kan testa sig fram på för att se om det är givare eller instrumentet som ev är kass?

Tack på förhand!

//Lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en VDO elektronisk sumlogg i min båt som jag repat ett par ggr. Strömmen till givaren ska vara 5,2volt om jag inte missminner mig. I givaren sitter en magnet och ett tungelement som går sönder ibland. Som jag bytt. Lite lödjobb. Kan ju vara en liknande konstruktion i din givare. Kontakta KGK Knutsson i Sollentuna, där kan du nog få tips på vad du kan göra och priser m.m.

Lycka till

Mvh S-Å

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart sitter tungelementet? Referera gärna till bilden ovan!

//Lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta förklarade lite dåligt men så här är det. Den loggen jag har är en äldre modell med proppeller på utsidan av båten och själva givaren på insidan, givaren drivs från proppen med en kort wire.

Men din får nog impuls på liknande vis. I min givare sitter en magnet som i dina paddelhjul, magneten snurrar och på andra sidan i plasten på givaren sitter ett tungelement lött på kablarna, magnetfält-impuls. konstruktionen är väldigt enkel. Kan ju vara så , min är isärtagbar kanske din också.

Mvh S-Å

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, jag e med dig men jag har ingen aning om vrt den skulle vara delbar...

Pratade med KG idag, ville ha den skickad till STHLM för genomgång å kostnadsförslag. Känns lite overkill, men går det att ge sig på den lite själv för en liten peng så är det värt det alla gånger. Skönt när grejerna fungerar!

Men hur fanken bär man sig åt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det pratas om tungelement men vart ska det sitta?

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är ju från en äldre givare men tekniken är densamma. En magnet mot ett tungelement och det ger impulser, går att mäta med en ohmmätare. Så här ser ett tungelement ut: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=129594.htm&lang=se

Det borde sitta något liknande i din givare i direkt anslutning till magneten som snurrar, paddelhjulet. Tyvär så har jag inte pillrat med en givare typ din, men den måste gå att ta isär på nåt vis. Men det kan ju vara så att den är ihopgjuten .......

Annars kanske det här kan vara till hjälp, ser billigt ut 600:-/st. Min givare skulle kosta  1500:- på KGK. http://www.blocket.se/vi/14804936.htm?ca=11_S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajjamen, kollade med KGK å de ville ha den uppskickad till Sthlm för felsökning å kostnadsförslag... då drar det fort iväg! Inte riktigt värt det...

Vet ju inte ens om det är sändaren det är fel på eller själva instrumentet... men ett tungelement hade ju varit billigt att byta, så kan man utesluta det sen.

Men går det att få isär givaren och isf hur?!?

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Fick ditt mail, men kan tyvärr inte hjälpa dig.

Fick aldrig min att fungera trots en del tips, men det ser ut att vara samma typ av givare/paddelhjul som jag har även om själva displayen/knopvisaren inte är likadan.

Kände att jag inte ville lägga massa tid på det då jag ockå har gps, så jag lade det på is...

Men ska följa din tråd för att se om någon lösning hittas.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på KGK i Gbg idag, de var bussiga att kolla grejerna...

Instrumentet ok, givaren död \Cry\ 

Nu e det bara att jaga ny givare, om någon har en till salu är det bara att höra av sig.

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en trasig givare till VDO 0-12 kn med paddelhjul, givarens totala längd

är 125mm.

Jag är intresserad av en begagnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj aj aj, otur, det var fel givare...

Behöver en med tre poler...

Någon som har en sådan???

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

lyran var hemma hos mig. Fel Givare för honom. Den Jag har är 2polig och suttit på en Albin 78. Alltså långsamtgående.

Intresserad? Hör av dig

Niclas*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...