gagarin 0 Postad 5 December , 2007 Hejsan jag har hittat en beg limestone 22 som jag är interesserad av att köpa. Problemet är att båten finns i canada så min fråga är vilken båtfirma som importerar båtar man till 100%kan lita på.... mvh mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djungelmannen 0 Postad 5 December , 2007 Tja, din fråga ger kanske svaret.. Mitt tips.1. Anlita en besiktiningsman/kvinna på plats som kollar båten2. Be säljaren alt. en transportfirma lokalt om hjälp med transport till utskeppningshamn.3. Kontakta transportbolag som ordnar frakten över pölen. 4. Hämta båten i Göteborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gagarin 0 Postad 5 December , 2007 har hittat firmor nu på nätet som importerar o fraktar båten.... problemet nu är väl det här med Ce märkningen och ansvar för båten även om man säljer den.....att man kan hållas ansvarig för båten om nåt händer.....någon som kanske vet hur nödvändigt det här me ce-märkning egentligen är ur ansvarssynpunkt när man säljer båten vidare en vacker dag... Senast ändrad av gagarin | 06 december 2007 | 00:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 December , 2007 Kolla här: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____452.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 6 December , 2007 Från Sjöfartsverket Vem är ansvarig? Det är den som tillverkar eller importerar en fritidsbåt som är skyldig att se till att båten uppfyller kraven. Motsvarande gäller för vattenskotrar och motorer samt utrustning såsom styrning, bränsletankar, bränsleslangar och luckor. Den som ansvarar för att produkten uppfyller kraven ska underteckna en försäkran om överensstämmelse som ska följa med produkten. Till båtar, vattenskotrar och motorer ska dessutom levereras en bruksanvisning. Till viss utrustning ska det levereras installationsanvisningar. -------- Om man inte tecknar en sådan försäkran, är man då ansvarig när båten säljs vidare? Själv importerade jag en båt vilken jag inte ämnar att CE märka. Onödigt enligt min mening. Om det skull bli något problem när jag i framtiden har sålt båten vidare så skulle jag hävda att jag köpt båten i Holland (eller dyligt) ifrån en Herr Vinkelbroch (eller liknande fiktivt namn) och har tappat bort hans adress. Jag förtullade båten i Tyskland, och chansen att det skulle framgångsrikt spåras är minimal. PS: Limestone båtarna är verkligen läkra. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 December , 2007 Kan nog vara lite svårt att hävda att du köpt den av Herr Vinkelbroch och att du därför inte kan ställas till svars för missad CE märkning. En CE godkänd båt har en skylt monterad så att du tydligt kan se den och som upplyser om vilka godkännanden som båten har. Likaså skall du ha fått ett Certificate of Conformity vilket skall följa med båten och som verifierar att båten är byggd enligt kraven. Och du har skyldighet att kontrollera ditt gods när du köper något. Jag säger inte att man inte kan hoppa över detta om man vill ha båten och tänker använda den själv. Jag tror t.o.m att om du har den tillräckligt länge typ 5 år så kan du i princip glömma det hela. Men det är bra att ta i beaktande när man skall sätta lämpligt pris på båten för det kan bli svårt att sälja den alternativt blir det en kostnad för att få den godkänd. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser