Gå till innehåll
tisdag 07 juli 2026
loken

Cobradrev

Rekommendera Poster

Tjena! Jag har ett OMC Cobradrev på min 2455a jag provtryckte drevet i våras och det var ok men när jag tog upp båten i höst så var det ändå vatten i oljan vart e d vanligast att det trycker in vatten? någon som vet???

Mvh Stefan

Senast ändrad av loken | 15 november 2007 | 19:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller just på och går igenom ett sånt drev som liksom ditt tagit in vatten över sommaren trots ok provtryckning i våras... När jag fick drevet till mej provtryckte och vaccumtestade jag drevet och allt var ok... Har ändå tagit isär drevets överhus för ompackning och det känsligaste stället som jag ser det är axeln som driver impellern.. Sitter bara en dubbelpackbox där på en smal axel.. Har sen axeln fått en midja så är det svårt att få det bra utan att byta axeln.. Jag lyckades dock sätta nya packboxen lite offside så att den tätar mot ett friskt ställe på axeln... Har inte börjat med underhuset ännu men kan återkomma när jag vet mer för även detta ska packas om bara för att vara säker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! Tack för ditt inlägg ja det är ju besvärligt när man inte får tätt jag har inte börjat med mitt drev ännu men hör gärna av dig när du börjar med underhuset

Mvh Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Stefan... Jag har nu packat om hela drevet. Jag upptäckte vid kontrollmätning av propelleraxeln att den var krokig.. Kastade 0,5mm på värsta stället och även på bästa stället längst in var det klart över godkänt. Det är en mycket trolig orsak till läckage som inte visar sej vid provtryckning, beroende på att när axeln står stilla så är det tätt, men när den snurrar med högt varv och kastar så kan inte de två packboxarna där hålla tätt.. Så det blev byte av axeln förutom alla packningar och tätningar... Drevet har nu suttit på vaccumtest i 2 dygn och visar ok. Nu blir det 2 dygn till med tryck och sen friskförklarar jag och levererar det till kunden om provtryckningen är ok.. Svagaste länken är som jag ser det ändå packboxen vid impelleraxeln som jag nämnde i förra inlägget. Lycka till med ditt drev..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Micke! Tusen tack för dina svar nu efter jul och nyår ska jag ta i tu med mitt drev jag återkommer med inlägg hur det går ....
Mvh Stefan

post-23587-1394235282,6346_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...