Melker75 0 Postad 23 Oktober , 2007 Hej, Vi ska köpa en ny båt och står och väljer mellan en Bella 572 C med en Mercury 80 EFI 4-takt och en Grisslan 640 AC med en Honda BF 90 LRTU 4-takt. Båda är nya. Skulle vara tacksam för synpunkter på dessa båtar, fördelar och nakdelar, vilken är bäst osv. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 Oktober , 2007 Jag hinner inte svara så utförligt just nu, men försöker mig på ett svar ändå: Bella 572 C är godkänd för 90 hk och det är visserligen bara 10 hk mer än den 80 hk som du funderar över. 80 hk fungerar i och för sig, men det är samtidigt väldigt lite på en båt som är 5.62 m lång och som framför allt väger 700 kg. 700 kg för denna båtlängd är ganska mycket vilket ger den fördelen att den går lite stadigare i lite sjö. Men ju mer vikt som man ska förflytta desto mer energi krävs det. Jag skulle därför ha valt max motorstorlek till den båten, dvs. 90 hk. Den båten behöver nog sina 90 hk för att den ska komma till sin rätt så som den är tänkt. Oavsett vad en säljare i en båtbutik än säger! 90 hk kommer då att ge en bättre styrka och ork, men inte minst kommer hela båtens uppförande bli en lugnare gång och motorljudet kommer att bli tystare. Du kommer att kunna sänka varvtalet på motorn utan att för den sakens skull tappa fart och det spara även på slitaget på motorn. De 10 extra hästarna kostar lite mer i inköp, men den totala effekten gör att det nog är värt de pengarna. I alla fall till den båten. Grisslan uppger märkligt nog inte hur mycket max motorstyrka 640 AC är byggd för. Men om vi utgår frå vikten som tydligen är 700 kg även i det här fallet så bör du ha 90 hk här också. Minst. Båtens vikt är visseligen samma som på Bellan, men Grisslans läng är ganska mycket längre med sina 6.25 m. Det ger mer våt yta som ska transporteras även om torrvikten är exakt den samma. Ett längre skrov ger en lugnare komfort inte minst i krabb sjö, men för att vara en båt på 6,25 m så är 700 kg ganska normalt men det gränsar till den undre/lättare viktklassen för båtens längd. Den vanligaste motorstyrkan för båtar i Grisslans båtstorlek brukar vara 115 hk och det kan vara en rätt bra jämförelse att utgå ifrån. Kontentan är att 90 hk på Grisslan är okay, men absolut inte mindre än så. Tänk också på att Grisslan tillverkas även i halvfabrikat. Försök helst att undvika dessa då byggkvaliteten kan skilja sig väldigt avsevärt från exemplar till exemplar. Jämnast byggkvalitet får du med helfabrikaten och det gäller alla båtar oavsett fabrikat. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 23 Oktober , 2007 Jag har jobbat på Grisslan, så har du några direkta frågor kan jag förhoppningsvis svara. Åtminstone om det rör hur båten är byggd, på sjön har jag aldrig varit i något större än roddbåt, förutom bilfärja förståss... Jag har för mig att 90hk är max för 640, men jag är inte säker. Vet dock att några som har ett vandrarhem eller något sånt på en ö använder en 640 AC som bruksbåt för att transportera sig själva och gäster, och på den satt det en 110-115hk Yamaha när jag jobbade på Grisslan - vilket visserligen är ett par år sedan. För övrigt återkommer dom och köper ny likadan båt (640 AC) med jämna mellanrum, och det får man väl kalla ett gott betyg - gillar man inte båten köper man ju något annat när det är dags att byta. Nu vet jag inte hur du har tänkt köpa din båt, en färdig som står hos någon återförsäljare eller en ny beställd direkt från fabriken. Men Grisslan är en liten tillverkare, och det gör det ganska lätt att få specialbyggen enligt egna önskemål om man vill. Jag har absolut ingen koll på Bella, men är det en större tillverkare med mer löpande bandet-byggande kan jag tänka mig att det kan vara svårare om man exempelvis skulle vilja få lite starkare akterspegel, breddad hyttdörr, annan färg på vissa grejer eller något annat som inte är standard. Angående byggsats så säljs Grisslan mycket riktigt som det. Men jag jobbade där över ett år och under den tiden såldes inte en enda byggsats, så sådana exemplar kan inte vara vanliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser