captain 0 Postad 2 Oktober , 2007 Idag har jag varit ute och har provseglat min Fingal för första gången. Det har varit jätteroligt tycker jag. Vid mycket lätt vind kom jag upp i 3 knop utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 3 Oktober , 2007 Grattis, ja Fingal är en trevlig båt att segla och revar man i tid så tål den mycket vind, seglade själv ifrån Langesund till Smögen i styv kuling (rapporten sa avtagande men det var fel) i augusti. Har du sett artikeln om Fingal i tidingen Segling? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samba 0 Postad 8 Oktober , 2007 Kul med en till nöjd Fingalist.Det är helt sant att Fin_gal tål mycket vind bara man revar i tid.I somras seglade jag och min dotter med endast botten revad stor i 18 m/s vind(vi gick mellan halv vind o kryss),vinden var ganska byig men det var inga som helst problem,båten skötte sig mycket väl i den krabba sjön och det var ganska bekvämt att spelamed storskotet när så behövdes.Vi har varit uteca 3,5 månader i sträck denna sommar med våran fingal(nästan 4 mån, i fjol)och vi är hel-nöjda.Enda problemet vi haft denna sommar är att snurran (Suzuki 8hk)blir besvärlig att använda om det går en hög krabb sjö,när fören dyker så hamnar propellern i luften och när fören lyfter så hamnar motorn under vattnet,ska nog montera tillbaks min gamla Albin igen,men saknar backslag.Hoppas ni får många fina seglingar med eran Fin-Gal. MVH;Samba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 9 Oktober , 2007 Det var rolig läsning det här.Fin§Gal är en bra båt och tål mycket stryk.Mastade av idag tisdag i kanonväder. Skall ta upp henne i morgon. Sedan kommer det roliga jobbet att förbättra inredningen. Tänkte flytta in undervanten till akter om aktersta lilla rutan och för om främre stora rutan. Bör nog förstärka kanske inuti. Någon som har ett tips om detta just på Fin§Galn?Såg en båt på Svinninge Marina som har flyttat in röstjärnen för undervanten. Hon hade dubbla spridare och en sorts fiol upptill. Men inga förstärkningar där röstjärnet satt mellan fönstren. Det är mycket lättare att passera till fördäcket och mindre snubbelrisk. (vän av ordning, jag säger fönster, jag vet att det borde heta ventiler.....) Äre nån som har ett tips så hör av er.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser