Gå till innehåll
söndag 28 december 2025
oneillsurf

Vinterförvaring av Evinrude E-Tec

Rekommendera Poster

Jag har en Evinrude E-tec HP 75 från 2005.Jag kommer och göra den vanliga servicen med genomspolning och sådant själv, men funderar om man måste ta bort motorn från båten och vinterförvara den precis på samma sätt som man gör med 4-taktare ?

Tacksam för svar

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

I normala fall tar man inte av utombordare från akterspegeln oavsett typ (2-takt, 4-takt). Men det kan ju finnas speciella skäl att ta av den som stor stöldrisk där man tänkt förvara båten över vintern. Eller krav från försäkringsbolaget (för mindre motorer). 

Alla utombordare klarar en svensk vinter om man konserverat motorn så den klarar fukt och kyla (rost och kallgrader).

E-Tec konserverar sig ju själv dessutom genom en enkel procedur - din lyckost :).

Däremot är det väl lite bättre att ha båt och motor under tak på vintern vare sig det är varm- eller kallgarage el liknande.

Hade själv en 2-takt förr och jag hade båt och motor under A-ställning utomhus och det var aldrig några problem. Numera har jag en nyare båt och 4-takt som jag är lite mer rädd om så det står i kallförråd under vintern och det har funkat bra i 4 år nu det också.

Hur hade du tänkt att förvara båt och motor (om du har motorn sittande kvar på båten)?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 22 september 2007 | 11:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen,

Jag hade tänkt att ha båten i min trädgård där man enkelt kan köra in båten med trailern. På vilket sätt konserverar sig E-tecen själv ?. Är det inte och konservera som vanligt ?. Den är helt ny för mig så jag har aldrig genomfört denna procedur innan .

Ursäkta för sent svar !

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Läs instruktionsboken

Det är bara några enkla handgrepp med gasreglaget, så vinterkonserverar den sig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...