Gå till innehåll
tisdag 13 maj 2025
Peaky

Michigan Apollo vs. Michigan Ballistic stålproppar.

Rekommendera Poster

Jag valde Apollo. Någon som har erfarenhet av Apollo?
Mvh Peaky. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde! Jag har möjlighet att ändra mig. Tror däremot att Apollo är mer allround och Ballistic kommer till sin rätt i toppfarter. Rätta mig om jag har fel.
Återigen
Mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, även jag köpten 4 bladig Apollo i veckan, satte på den igår och så ut. Fick 4-5 knop extra på topp och samma ökning i marsch. Jag är helnöjd, trodde inte att skillnaden skulle vara så stor.

Sedan kanske jag skulle kunna få ut mera knop med ännu bättre prop men jag har ingen aning om vilken prop det skulle vara så det hade blivit ett oändligt testande plus det här var en väldigt skapligt billig jämfört med det mesta annat. 

Jag har med andra ord nått det mål (med råge) som jag hade föresatt mig.

Köpte hos Hansen Racing (Marine) för 4260 plus centrum 660.

Rekommenderas

mvh Martin   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bigg!

Det var värstans. Då var det verkligen Bingo! Nu beställde jag en tre-bladig Apollo. Mest p.g.a. fina testresultat i båtnytts stortest av propellrar. Men.. Kul att det funkade så otroligt bra för din del. Antagligen var din gamla prop helt fel för ditt kit.
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, jag tror du kan ha rätt. Det verkar inte vettigt att skillnaden ska vara så stor mellan en 3 bladig aluminium prop 14.75x17 och en 4 bladig. 14 3/8x18 rostfri. 

Att jag valde 4 blad var för att jag tyckte att bensinförbrukningen var i högsta laget vilket jag tror jag har förbättrat nu (om jag kan hålla mig till 3500 varv).

Men det är konstigt att ett varv gör ett sådant val (allt enligt förra ägaren). Men han hade kanske andra prioriteringar. Men jag är nöjd och mer kan man inte begära.

mvh Martin  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peaky.

Ge mig info så fort du testat Apollon. Vad har du för prop idag.

Det hade varit kul om den ger c:a 4 knop mot orginal då slår den ballistic:)

Någon som har ett test på Apollon??

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MaCro!
Jag kommer att montera propeller och motor på en annan båt så jag kommer inte att kunna referera till någon förbättring.
Det test som finns 7 juni 2007 Båtnytt.
Båt: Anytec 622 SP. Motor: Yamma F100.
Apollo /  Ballistic 
Toppfart 34,5/34,9
Marschfart 27,3/27,1
Liter/timme 33,8/35,8
Liter/timme marsch 19,8/21,4
0-150meter(acc) 14,1sec/15,5sec
Slip 7,7/11,5

Slutsatsen bli att Ballisticen är lite bättre på topp i ovrigt är Apollon bättre i allt övrigt. Det högre slipvärdet på Ballisticen idikerar även det. Så Apollon torde vara mer allround. Jag tycker man genomgående kan se i testet att lägre slip ger bättre värden/egenskaper kring marschfart oavsett propeller. Slipen tror jag inte tar hänsyn till material på propeller. Rätta mig om jag har fel. Då borde RF:an ha ytterligare en fördel.

Allt ovan under förutsättning att motorn får arbeta med rätt storlek av propeller i förhållande till båt. D.v.s. man håller sig inom rek. varvtalsområde.

Mvh Peaky 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Den drar även mindre bensin med Apollon vilken jag ser som ett plus. Nu drar ju min båt inte direkt mycket soppa idag så att jag tror jag fortsätter med min Ballistic som jag för övrigt är helnöjd med.

Tack för informationen Peaky

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MaCro!
Skillnaden mellan proparna är i princip försumbar. Behåll du din.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...