Gå till innehåll
fredag 10 maj 2024
Martin_K

Motorproblem, 2 cyl inombordare!

Rekommendera Poster


Kvällens tur med snipan blev inte som jag tänkt mig, fick bogseras hem av en vänligt förbipasserande smiley-frown.gif\


Motorn gick lite ojämnt när jag startade den, provade att trixa med gas och choke men det gav inget resultat. Upplevde också att båten gick betydligt tyngre än normalt. Efter 2-3 minuter började motorn hosta och ”puffa” från förgasaren. Sedan dog den. När jag startade den igen återkom förgasarsmällarna och den dog efter några sekunder.

 

Tidigare i sommar har den gått som en klocka, har dock inte åkt med båten på en dryg månad.

Motorn är en 2 cylindrig FM motor (inombordare) från 1972 med sjövattenkylning. Något jag observerat de senaste gångerna jag tittat till motorn är dels att kylvattnet som kommer ut med avgaserna är rostfärgat. Dessutom upptäckte jag gnistor från startmotorn mot motorrumsisoleringen, som jag dock åtgärdade med eltejp på de anslutningar som ligger mot motorrumsisoleringen. Vet inte om det kan ha något samband?

Tacksam för alla tips!

Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Din beskrivning tyder på tädningsproblem, du har troligen en S.k. magnettändning, en utanpåliggande pryl på motorn som det kommer 2 tändkablar ur.

kolla brytaravståndet på magneten om detta är OK kolla så hela magneten inte flyttat sig, sätt en av kolvarna i topp, kolla att bägge ventilerna på den cylindern är stängda, Bägge cylindrarna tänder förmodligen på samma gång = varje varv så det spelar troligen ingen roll, men ändå. Vrid sedan mganeten tills brytaren öppnar, prova ifall den startar.

OBS! du kan ha en magnet tändning med Klick det kollar du genom att vrida runt motorn sakta och du hör då ett ljudligt klick från tändningen. detta är till för att det skall vara enkelt att starta.

På FM bensin / Fotogenmotorer räcker det med att man vrider motorn sakta runt, plötsligt så säger det Klick i tädningen! så tjoffar den igång, nästan som trolleri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjoffandet i förfasaren kan tyda på att den får för lite bensin. Har du justerbara munstycke, skruva ut ett kvarts varv och se om det hjälper. Om det hjälper så är det dags att rengöra förgasaren.

Rådet om magnettändningen är fullt relevant, så kolla det oxo.

Kanske dags för ventilslipning och sotning oxo?

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu startar hon igen! Mycket riktigt var det tändningen som var feljusterad, den stängde (”klickade”) ca en kvarts varv för tidigt.


 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...