smajlet 0 Postad 19 Augusti , 2007 Hejsan på er alla!! Jag står precis i faggorna att byta upp mej till en större båt, kriterierna har varit runt 24 fot, sov eller rättare sagt bobar på semestern, diesel och gärna med lite mer fartmöjligheter än vad tex snipor har. Inte för att jag oftast kör så fort men ibland kan det vara skönt att ha lite resurser i alla fall. Har nu hittat två olika som jag skall fara och titta på nästa helg om dom inte är sålda då och har nu letat så mycket fakta jag kan både på detta alldeles utmärkta forum och på nätet i övrigt men är fortfarande litet velig. Söker därför hjälp från den otroligt breda erfarenheten som jag har sett finns på detta forum. Båt ett.... har en MD29:a och ett 250 drev, vet ej gångtider eller ålder på dom, kan har suttit sen båten var ny runt 1970 ca. hydrauliska trimplan, badbrygga med fäste för extra liten utombordare som använts till trolling. dessutom med en stadig trailer. Båt två.... Har en vad jag förstår lite nyare motor och drev men vet inte heller här exakt ålder eller gångtider, men vad jag förstår ingen trailer. I övrigt så är dom ungefär likadant utrustade vad gällande kök, toa osv osv. Jag vore oerhört tacksam för tankar och kommentarer av alla slag!! Mvh och Tack på förhand!! Smajlet Senast ändrad av smajlet | 19 augusti 2007 | 21:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Augusti , 2007 Hej, Windy 24 HC som den väl heter har garanterat bättre skrov än Ancas Queen 24 (Ancas Queen 24 är ju nästan plan vid akterspegeln dvs lite V-form = stampigt i lite sjö). Kvaliteten överlag lär vara klart bättre på Windy också. Dock ser det exemplaret du kollar på lite luggsliten inuti kanske men går säkert att fixa till. Motorerna kan ju vara allt från fallfärdiga till väl underhållna. Windyn ligger i insjö verkar det som, om den har gjort det länge så är det ju en fördel då saltvatten tär hårdare på motorn, drev osv. /Bo Senast ändrad av bossee | 19 augusti 2007 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smajlet 0 Postad 20 Augusti , 2007 Hej igen,Tack Bossee för snabbt svar, håller med ang inredningen, det är dock inget jag tagit med som avgörande faktor eftersom min gamla far har byggt träbåtar och därmed har en nära nog komplett träverkstad, jag hade mao ändå tänkt att göra om en hel del av den oavsett vilken båt jag väljer, dock är det ju iofs ett mått att använda när man bedömer hur dom förra ägarna har behandlat båten kanske.Tar med skrovformen som en del av beslutprocessen.lite lur på det där med trailern är jag fortfarande dock, såna är ju inte helt gratis ens om man bygger dom själv.Båda båtarna ligger btw i Vänern, mao sötvatten.Återigen, tack för snabbt och bra svar.Återkommer med info om hur det har gått, om det går vill säga hehe. //smajlet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 692 Postad 20 Augusti , 2007 Skulle nog säga att motorerna är för klena för dessa båtar, March 17 knop på Windyn är väl på gränsen att den sjunker igenom och det blir ett oförderlaktigt gångläge, är man då nägra pers i båten nja..... Windyn är en planande båt och är nog inget kul att köra sakta med. Ancan som Bossee skriver är ingen kul båt om det blåser lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smajlet 0 Postad 26 Augusti , 2007 Hej igen,Det blev en kovändning kan man säga, ancas var plötsligt inte till salu och windyn spolade jag pga knepig säljare. Så det fick bli en alfa 24 med en md32:a i och ett 280 drev istället Den var dessutom nästan här hemma, slipper mao dyra transporter. Alfan är dessutom en båtmodell jag gillar och dessutom så har polaren en likadan.Möjligen kan jag tycka att den är lite långsam (marsch 12 och max 15) kanske men man kan inte få allt när man har en ganska begränsad budget antar jag.Nåväl, tack för att ni tog er tid att svara på mina frågor iaf!!Mvh//Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 Augusti , 2007 Hastighet i all ära. Men min favoritfart är fortfarande 7 knop. Då hinner man njuta av åkandet. Min båt går att tuta iväg i 22-27 knop. Men då övergår det hela till transport, lätt obekväm sådan. Tycker jag. (I och för sig bra vid nödlägen, t ex om Systemet håller på att stänga eller nåt.) Så jag tycker inte du ska vara missnöjd med din valda hastighet! Senast ändrad av Anders_St | 27 augusti 2007 | 12:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smajlet 0 Postad 27 Augusti , 2007 Håller med, kör som jag skrev oftast inte så fort, men bolaget vägrar ha öppet längre bara för att jag är sen så ibland är det bra att kunna dra på Med den lilla och snart förhoppningsvis sålda båten brukar jag ligga runt 8-9 knop och mysa fram, himla skönt. fulldrag runt 15-16 blir lätt lite skumpigt när man sitter i en liten 5 meters plastbåt om det inte är spegelblankt.nåväl, ska hämta hem nya till helgen och det ska bli kul iaf //Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser