Gå till innehåll
måndag 15 september 2025
PeterRiverInn

Laga galondynor?

Rekommendera Poster

Hej. Dynorna i sittbrunn i min Monark från -78 är orginal. (Bruna så klart). Efter många klämningar i luckor börjar nu ett par dynor spricka i skarven mellan galonet och tyget på undersidan. Jag vill inte byta dynorna än. Jag vill ha tips på ur laga temporärt så de inte spricker upp mer/längre. Silvertape höll inte länge och limresterna är förbaskat kladdiga. Hälsningar Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag drog över befintlig brun galon på mina gamla dynor i en Ryds Tumlare för ett par år sedan med ny, vit galon. Använde häftpistol undertill (skär till en masonitskiva i samma form som dynan om du inte har ngt att häfta i). Blev helt OK...

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Gjorde samma sak som du med silvertape. Jäkligt obehagligt när klistret fastnar i arslet.

Skämt åsido, jag tänkte ta loss dynorna och göra samma sak som ovanstående, dvs klippa till nytt galon och häfta fast på undersidan. Får duga tills det blir helt nya dynor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack för tipsen, men jag har inte och vill inte ha masinit under. Det blir för tungt och otypligt. I min minark flyttar jag dynorna ca 250 ggr per dag för att komma åt alla luckor under. Idag har de bara tyg (inte direkt rent) /peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan garantera att masoniten inte kommer att kännas av i vikt så mycket. Men vill du köra utan så får du ta fram symaskinen, antingen för att sick-sacka de gamla dynorna eller för att sy nya.

Lycka till!

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger ner planerna på laga dynorna. Under vintern kommer jag testa sy nya undersidor. (Man har ju en grön Husqvarna från anno 1972). /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...