Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Leffe75

Frågor ang ekolod.

Rekommendera Poster

Har ett gammalt ekolod (säkert 8 år gammalt), Stalker sidefinder Bottomgraf tror jag det heter.

Skall nu inhandla en Silver hawk och då blir det ett nytt ekolod.

På detta gamla ekolod finns det 2 givare, en för botten samt en som kan riktas ex framåt för att se om det finns fisk i den riktningen man kör och med alarm för hur långt fram fisken står. Fiskar oftast mellan 2,5-8 m djup så på bottomgrafen ser man sällan att den lokaliserar fisk, oftast på sidefinder givaren.

Finns det liknande ekolod idag som har 2 givare?

Isf vad heter dom modellerna och var kan dom köpas?

Tacksam för svar:)

//Leffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens ekolod är såååå mycket bättre än ditt gamla lood så jag tror du kan ta vilket lood som helst och få ett bättre resultat. Dagens givare är även annrlunda hur de fungerar och för din typ av fiske kan du köra en orginalgivare så får du bästa reslutat finns även kompigivare har jag för mig men de känns lite overkill.

Ett bra förslag som är både karta och plotter (har en själv funkar 100% (du väljer karta, lod eller bägge)

http://www.lowrance.com/Products/Marine/LMS-520C.asp

Senast ändrad av McDz | 08 augusti 2007 | 16:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra billigt ekolod som många som fiskar kör med är Garmin 140. Kostar cirka 1500 kr. Har det själv o är supernöjd. Ekolodet tittar dock ej framå utan bara nedåt, men fisk upptäcker den:)

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=2940

Senast ändrad av Yadis | 08 augusti 2007 | 16:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

McDz:

Jo förstår att utvecklingen gått framåt:) Men skulle ändå sakna möjligheten att kunna se tex inne i en vik om det står fisk (detta är självklart mest på kul), för med endast en givare på så grunt vatten som 2-5 m så blir området som den tar in väl inte så stort va?

Vi kommer även att använda ekolodet till lite trollingfiske med djuprigg, och då kan jag tänka mig att skillnaden blir stor mot vårt gamla...

Eg är det farsgubben som har dille på att kunna ha kvar denna funktion med dubbla givare när vi byter ekolod....

Ang plotter, båten kommer endast att användas i Överuman längst upp i Umeälven, var köper man plotter och finns det till dom flesta större sjöar/älvar, annars inte lönt att ha den funktionen (gps-plotter/ekolod).

Sedan är frågan om man behöver plotter när man fiskar i en visserligen stor sjö, men samma område hela tiden? 

post-28415-1394235180,0693_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det känns ju lite overkill med plotter i det läget... Kan vara bra att ha i skärgården och i större sjöar, men i en älv..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä precis, känns lite överkurs faktiskt, gps gissar jag kan vara bra om den är mobil/löstagbar o kan tas med på annat än fiske, tex fjällvandring...

Någon som vet nåt om Humminbird ekolod?

Ev hade marinfirman ett sådant som dom skulle kunna montera på båten, isf någon spec modell man bör satsa på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nu har jag hittat några ekolod som jag funderar på:

Lowrance x125

Lowrance x135

Vet inte om/vad det är för fördel med dubbla frekvenser som det är på x126 o x136??

Med 200 kHz får man mycket hög upplösning och bra ekoseparering. Med 50 kHz får man en uteffekt på 4000 Watt och bredare spridningsvinkel, som kan vara bra för att se djupriggen vid trollingfiske

Humminbird 575x

Denna fastnade jag för pga den sk fyrstråliga givaren QuadraBeam PLUS.

Du får en mycket bred täckning på hela 90 grader över området under och på sidorna av båten med den avancerade fyrstråliga givaren QuadraBeam PLUS

Att man med den kanske kan se mera fisk runtomkring båten jämfört med en 1 frekvens el 2 ferkvens givare??? Om jag nu förstått det rätt....

Synpunkter??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev till slut ett Humminbird 575x .....

Hinner nog ej testa fören nästa år.

//Leffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett väldigt bra och riktigt tufft ekolod är Humminbird 997 eller 1197 Side Imaging med kartplotter. Den har Sidescan sonar och skannar av botten ner till 50m djup i sidled. Dem tycker jag du ska ta dig en närmare titt på. helt suveränt. Fick mitt för nån vecka sen, och jag är helt överväldigad vad bra det fungerar. Du har dualbeam (en smal ekokägla och en bred ekokägla rakt under båten och sedan även sidescan)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...