Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst LASSE

Bensin oktan ?

Rekommendera Poster

Gäst LASSE

har en VP 110/100, alltså en B18, vilket oktantal skall jag ta när jag tankar ? Det är ju bara blyfritt nu, behövs någon tillsats för att motorn ska funka så bra som möjligt eller är det bara att tuta o köra på 95 oktan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Kolla in www.drevia.se, klicka på Tips/FAQ och välj Till tipssidorna. Väl där klickar du på Sluttillverkade Aquamatic Bensinmotorer en bit ner. Där finns ett produktbla på din motor. Vad jag läste var att motorn var en fyrtaktare, och behöver på så vis inga blytillsatser då motorn smörjer sig själv, rätta mig någon ifall jag har fel. Jag hade själv bara tutat och kört på 95 oktan, men skall ärligt säga att jag inte vet vad det är för större skillnad mellan de olika oktanen (förutom priset). Kanske någon annan kan svara på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Det verkar florera massor av missuppfattningar kring blyersättning. En B18 som inte fått hårdare ventilsäten inmonterade skall ha blyersättning. En 2-taktare har inga ventiler och behöver därför ALDRIG blyersättning. Bara vissa äldre 4-taktare med gjutjärnstopp och mjuka ventilsäten behöver. Generellt behöver motorer med lättmetaltopp inte blyersättning, då de så gott som alltid har hårda ventilsäten, men detta bör kollas för säkerhets skull. Köp den billiga kaliumtillsatsen som säljs på mackarna. Använd hellre för lite än för mycket. Blyersättningen påverkar inte bensinens oktantal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blyet har du fått ett mkt bra svar på oktanen 98 brukar volvo pentas äldre motorer gå bäst på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars N

Enligt Statoils hemsida behöver jag inte blyersättning. Jag har en 75as 245:a med B20 och det skall ju i stort sett vara samma som B18 men enligt Statoil behövs blyersättning bara för volvo t.om -74.Litar inte på dem dock eftersom många andra säger tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...