en96phg 0 Postad 25 Juli , 2007 Jag har en fråga angående min utombordsmotor, en Suzuki 30 hk mod. 1996 (3-cyl) 2-takt. Den är nämligen så väldigt skränig! Jag har en kompis som har en likadan fast årsmodell 1989 och den har ett mycket dovare ljud. Min skränar och har ett högfrekvent gnissel som jag ej kan lokalisera. Har servat den fullständigt (själv). Den drar mycket lite olja (2-takts) tycker jag, den har dragit 0,5 l nu på två tankar (2x24 l) och jag har därför börjat blanda in lite olja i bensinen. Hur många procent skall en båtmotor ta? 1-2-3-4? Kan det vara kolvringarna som är brända? Kolvarna? Något lager? Någon packning? Impellern? Jag har ingen aning! Skulle vilja ha lite tips! MVH Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Juli , 2007 Förutom de orsaker du nämner finns det lite andra saker också som kan höja det upplevda oljudet: * Obalans i propellern som gör att motorn vibrerar och hela båten kan bli lite av en resonanslåda. * Att motorn ej är fastdragen ordentligt mot akterspegeln. * Det går även att vidta lite vibrationsdämpande åtgärder som t ex att sätta en alu el rostfri plåt på utsidan av aketerspegeln där motorn skruvas fast och en gummimatta under. Quantum Boats (en svensk tillverkare) har det på sina båtar. Syns lite på denna bild: http://www.quantumboats.se/galleri/pages/_DSC3332.htm (alu el rotfri plåt med gummi-matta/platta under) * Det kan även gå att klistra ljuddämpande matta innanför motorkåpan för att få ner ljudnivån ytterliggare. Har du lyckats lokalisera var ljudet kommer ifrån typ under motorkåpen eller mer neråt växelhuset? En sån enkel sak som motorkåpen - sitter den fast ordentligt, stuimt, mot underdelen? Ang oljeförbrukningen: 0,5 liter olja på 48 liter bränsle. Det låter kanske en aningens lite oljeförbrukning med bara ca 1 procent i snitt. Men jag tror nog det är ganska normalt. Men man får komma ihåg att Suzukins oil injection system är variabel dvs oljeinblandningen är varierar beroende på varvtalet. Spannet är från blandning bensin:olja 150:1 (0,67 procent olja) på lägre varv till 50:1 (2 procent) på fullgas. Om man kopplar ur oil injectionsystem är det 2 procent olja i bensintanken som gäller. /Bo Senast ändrad av bossee | 25 juli 2007 | 18:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Juli , 2007 Jag fick efter provande av vinge på skäddan oxå oljud i hela båten från motorn men drog mig till minnes att jag samtidigt när vingen monterades drog åt lite på motorbultarna. har både gummimellan lägg och trä för att avisolera från att ljud fortplantar sig i aluminiumen. Så prova att släppa lite på motorbultarna jag kör numera med mina knappt fingeråtdragna och alla resonasljud från växelhus mm har försvunnit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser