Gå till innehåll
söndag 24 augusti 2025
Secalka

Gammal Evinrude gör så gott han kan..

Rekommendera Poster

Behöver byta impeller på en äldre Evinrude 4 hk.

Problemet är att jag inte får ihop serienumret med bilderna och får då inte fram ngn årsmodell.

Hittar ett snarlikt nummer här:www.evinrude.com

Numret jag har har ett B i serien i övrigt stämmer alla siffror, vilket borde betyda att den är tillverkad i Belgien, men när jag tar fram det snarlika numret så blir inte reservdelsbilden att stämma.

Någon som har bättre koll?

Serienumret är:44B36R

post-11771-1394235155,6445_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl Marinshopens hemsida, Modellguide bör det vara en 1974:a.

Kollar man på Ishopmarines hemsida så finns den med där med sprängskisser.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&reqRdURL=isFromCMS=false~AND~hideAdd2CartButton=~AND~isStandAlone=~AND~is4CmsShop=~AND~reqln=Unknown~AND~reqem=Unknown~AND~reqph=Unknown~AND~reqFor=29~AND~req4Browse=1~AND~lvlCode=3~AND~pCode=M0011582~AND~path=BMC~A0000021~M0011581~M0011582~AND~docId=~AND~docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown

Men t ex motorkåpan stämmer inte alls...

Kanske för att de har Amerikanska modeller där?

I Europa kanske kåpan såg annorlunda ut?

Om man kollar på 2-hästarn liknar motorkåpan din i alla fall.

Det står ju en 4 på din motorkåpa såvitt jag kan se så om det är orginalkåpan borde det ju vara en 4-hästare.

Enklast kanske är om du helt enkelt startar på Evinrude och går igenom alla mindre modeller från 1968 och framåt under åtminstone 1970-talet.

Prova att ringa Marinshopen och förklara, de kanske har koll så du får rätt impeller till din.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 25 juli 2007 | 11:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Präxis....

Det är motorkåpan som felar.

På min står det: Made in Belgium så det är nog så som du säger.

Kollade de andra serierna men där är det mera fel på serienumret. Skall slå en signal till Marinshopen och kolla.

Tack Bossee

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten du råkar inte ha en länk till att spåra serienummer på små Mercury, 2-takt?

Troligtvis 2000 talet.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, du vill kunna se direkt med hjälp av serienr vilken årsmodell det är.

Då är Ishopmarines sätt att identifieriera lite bökig. Och Marinshopen, Modellguide verkar inte täcka 2000-talet.

Brunswick Marine har en lista på sin hemsida:

http://www.brunswickmarineemea.eu/download/dosearch/@isnew/desc?mod=17&lang=EN&categories=Outboard$

OUTBOARD US & EUROPE SOURCED 1963-2005

Det är en 20-sidig PDF fil.

Behöver du Mercury verkstadshandbok till småttigarna 2.2-2,5 samt 3,0-3,3 och även 6-15 hk tror jag att jag har det. Hör av dig om du beöver kolla i dessa så kan jag fixa PDF fil.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Super bra.

Jag har en Mercury som stannade för mig men jag tror att det finns skäl till det (gammal bensin, gamla sift osv) så jag åtgärdar det först.

Hör av mig i så fall.

Tack än en gång.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...