Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025
Gäst sdk780

Vad drar dubbla B30

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Jag bor ju i Norge men har båt i Stockholms skärgård! Att ta en svensk båt till Norge är inte tillåtet för mig som är bosatt där! Därför funderar jag på att köpa mig en norsk båt och ha i Sverige och Norge. Har funnit en Windy DC 24 med dubbla VP B30 171 och 270 drev på Vestlandet! Att den drar mycket kan jag förstå men hur mycket?

Vill ha dubbelmontage av säkerhetsskäl och är beredd att betala för det!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ171 är en 4cyl B230 baserad motor med 16v topp

AQ170 är en 6cyl B30 baserad motor (mycket gammal konstruktion)

Det är värld av skillnad mellan dessa motorer. Du bör nog kolla upp vad det är för motorer.

Senast ändrad av rickardp | 27 juni 2007 | 13:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med största sannolikhet menar du AQ170, då dessa var de som fanns då 270 drevet var på marknaden (tidgt-mitten 70-tal).

dubbla sådan, korrekt inställda, kommer att dra från ca 3l per distans.

jag anser dock att du skall undvika dessa, både motorer och drev.

tänker på åldern, tillgången på reservdelar samt avsaknaden av powertrim på dreven.

hitta hellre en med dubbla 5.7l V8:or.

Lägre bränsleförbrukning, mer kraft och reservdelar i överflöd. Och om volvodrev -sök efter 290 eller nyare.

hade en AQ170 med 280t drev tidigare, så jag har upplevt dem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja det är naturligvis AQ170 (ett rent skrivfel) Jasså så pass! Jo jag har ju erfarenhet från den valiga B20 och som i ett annat inlägg jag skrivit så har jag ju aldrig gillat Volvos gjutjärnshistorier på bilsidan men just med B30 så var jag nöjd (haft 3 st 164 en TG 13) Just nu tampas jag med min B20 i båten och ingen tur utan att justera brytarspetsar mm...... Nu är jag också intresserad i båten som sådan, Windybåtarna är fina och jag räknar ändå med att få byta motorer drev framöver oavsett vilken gammal båt jag än köper. Två st VP D3 190DP skulle passa fint där dom raka 6orna suttit!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

med ett styckpris på i runda slängar 240k kr...

1.gif\

känns som en rätt tung investering i en sådan båt.

Jag fundrar ibland om jag tog rätt beslut och satte in EN ny drivlina i min DC21:a...

9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...