zolp 0 Postad 25 Juni , 2007 Hej, Stor i valet och kvalet inför att köpa en GPS. Är en relativt ny motorbåtsägare och har så här lågt navigerat efter sjökort, vilket har fungerat bra. Dock har jag snabbt konstaterat att det är ganska lätt att tappa orienteringen i stockholms skärgård när man färdas fram i 20 knop jämfört med att segla och paddla kajak. Jag har funderat på en Garmin 60Csx just därför jag ibland paddlar kajak, vandrar i fjällen (vinter/sommar). Å andra sidan förstår jag värdet av en större plotter, har tittat på Navman 5380i/5500i Min fråga är om det över huvudtaget går att navigera på en Garmin, just med tanke den mindre displayen? Eller blir den mera ett verktyg för att bestämma position när man har tappat orienteringen? Är det någon som vet om det går att provlåna GPS:er innan man köper dem? Tacksam får råd och tips! Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 25 Juni , 2007 Hej, jag köpte en Lowrance 5150C för fast montering i båten- använder Navionics sjökort vilka jag tycker är mer exakta. Men jag har även köpt en Garmin 60Csx som jag ska köpa till Friluftskartan PRO för fiske i Jämtland...tänkte även köpa till ett Marinkit med Bluechart. Kan för övrigt rekommendera Tradera om du ska köpa en 60Csx...köpte min för knappt 3500- helt ny i kartong med garanti o rubbet..kostar väl runt 5000 på nätet annars. Lycka till! Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 663 Postad 25 Juni , 2007 Jag har mycket liten erfarenhet av att navigera med en GPS av mindre format eller som bara visar positionen. Har endast gjort det några få gånger. I min ungdom navigerade jag endast efter sjökort och i farter strax under 20 knop. Lite senare när jag köpt en något snabbare båt så råkade jag ut för en episod när jag, med fingret på sjökortet och i relativt kända vatten, körde in i helt fel vik i tron att det var viken efter som jag körde in i, så väljer jag att alltid ha GPS-plotter. Jag klarade den gången den mycket grunda viken med mycket tur och sparade på det sättet in en renovering av propeller och skädda och de pengarna la jag på en plotter. Vad jag vill säga är: Låt inte snålheten bedra visheten! Köp en riktig plotter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larhol05 0 Postad 25 Juni , 2007 Hej, Sitter i samma båt som du,om man får säga det. Har seglat mycket som ung och då alltid använt sjökort. Har införskaffat en liten styrpulpet-båt som är god för 30-35 knop. Använder även nu sjökort som översikt men sneglar lite åt att skaffa en GPS. Också jag står i valet mellan en handhållen eller en större fast GPS. De två modeller jag tittat på är Magellan Roadmate 2500T Crossover resp. Garmin 420s. Fördelen med Magellan är: Handburen, kan användas i bil, båt och ute i naturen. Laddningsbara batterier, vattentät, relativt stor färgskärm på 3,8. Allt enl. Magellan`s hemsida. Fördelen med Garmin 420s är: Inbyggt ekolod, något större färgskärm än Magellan. Priset för sjökorten till dessa båda är väl relativt lika vad jag kan förstå. Kan nämna också att det skiljer ca: en tusenlapp mellan Magellan`s GPS och Garmin`s 420s. Också tacksam för råd och tips. Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser