Koyote 0 Postad 25 Juni , 2007 Hej, jag har en sötvattenkyld AQ170 som jag undrar om termostaten beter sig som den skall! När motorn börjar bli varm går temperaturen först upp och snuddar precis på gränsen mellan grönt och rött (har inga grader på mätaren). Därefter faller nålen och tempen tillbaks och ställer sig rakt upp i mitten på mätararen och håller sig stabil där. Borde den inte stanna rakt upp på en gång? Det är lika nervöst varje gång den klättrar upp mot rött innan den faller tillbaks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Juni , 2007 Temperaturen hinner alltid bli lite högre än normalt innan vattencirkulationen kommit igång på allvar. Men är du orolig, ta ur termostaten och värm upp den tillsammans med en ex köttermomeneter. Så slipper du få skrämselhicka. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 Juni , 2007 Fenomenet du beskriver är ett helt normalt beteende på mekaniska termostater, särskilt om den saknar bypass (ett litet hål vid sidan om huvudtätningen som gör att en liten del vatten alltid kan passera termostens sensorkropp). Så länge den är initialt stängd så flödar det väldigt lite eller inget uppvärmt vatten runt termostaten (vattenflödet bromsas av den stängda termostaten) så det tar tid innan vattnet närmast termostaten uppnår den temperatur som krävs för att den ska öppna. När termostaten väl öppnat, så cirkulerar det mesta av kylvattnet runt/igenom termostaten och då är den mycket snabbare på att reagera på temperaturförändringar. Termostater med inbyggd bypass är betydligt snabbare på att reagera än de helt stängda varianterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 25 Juni , 2007 Tack för svaren. Alltid skönt att veta om betendet är normalt med tanke på att jag hade kylproblem av helt andra anledningar fg sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser