Gå till innehåll
torsdag 26 juni 2025
carl-h

Hjälp - Snurrande bultar för monteringa av utombordare

Rekommendera Poster

Känner mig som en novis men behöver hjälp/tips om hur kunna demontera montera min gamla Ewinrude.

Motorn är fäst med fyra bultar med mutter. Två av bultarna snurrar bara runt och eftersom de är runda skallar på bultarna så kan jag inte hålla emot. Hur är detta tänkt att fungera egentligen?

Måste jag byta ut bultarna till nya med skallar som går att hålla emot med verktyg eller finns det något annat sätt?

Båten är en Theri 430 ifrån 80-talet och motorn ifrån -87.

Tacksam för konstruktiva svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bultarna du skriver om är med största sannorlikhet så kallade vagnsbult. Dessa är innanför skallen fyrkantiga för att på så sätt sitta fast i ett runt hål. Ifall det inte hjälper med att trycka in bulten när du skruvar på mutterna är det bara att ta fram flexen och köra ett spår i skallen (så du kan hålla emot med en stor skurvmejsel). mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar.

Det stämmer att bultarna är fyrkantiga innanför skallen men det avlånga uttaget för bulten är bredare än bultens fyrkant.

Tipset med att skåra bulten tackar jag för, enkelt och genialt eller är det jag som är trögtänkt ;-)

Kan kanske byta till bredare bultar vid återmonteringen för att undvika problemet i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet tillägg: Om det är för trögt att hålla emot med skårabultskalle-metoden återstår bara att kapa bulten vid muttern och sedan slå ut bulten med en skruvmejsel eller liknande. När du fått loss allt bör du inspektera akterspegeln noggrant! Eftersom vagnsbultarna tappat greppet kan man ju misstänka att plasten blivit lite mjuk och det är aldrig bra i en akterspegel.

När du moterar tillbaka motorn finns det några bra saker att tänka på:

Se till att alla hål är torra och friska

Skaffa rostfria bultar med vanlig skalle så du kan hålla emot med blocknyckel eller spärrskaft på insidan

Rostfria brickor av typen båtbricka (dessa är mycket bredare än vanliga brickor)

Rostfria låsmuttrar.

Allt detta är väldigt dyrt så det kan vara lockande att skaffa typ galvat men det kommer du ångra om några år! Kolla vad Clas Ohlson har i sitt sortiment, de är mycket billigare än båtaffärerna!

Använd rejält med tätningsmassa typ Sikaflex både på insidan och utsidan av akterspegeln.

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fred.

Tack för dina tips.

Det där med plastens kondition har jag också tänkt på och ska kolla. De två nedre bultarna kommer ifrån insidan av båten och sticker ut genom akterspegeln, hur de sitter fast på insidan har jag inte kontrollerat än. De andra övre bultarna är monterade så att de utifrån först går igenom motorfästet, sedan en marinplywoodskiva och först sedan igenom plastskrovet men jag kanske måste kolla plasten bakom träskivan för säkerhets skull.

/CH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är den vanligaste typen av montering. Plywoodskivans funktion är att skydda plasten mot det hårda motorfästet och att fördela trycket. Tanken är också att den ska kunna bytas ut när den blir dålig. Kontrollera allt! Plywoodskivans skick, plasten bakom, hålen för bultarna, hela akterspegelns skick m.m. Lukta runt hålen, om det luktar surt så har du fått in vatten i laminatet och då krävs kanske lite provborrningar i akterspegeln för att kontrollera att den är frisk. Att tappa akterspegeln kan vara farligt! 13.gif\ 

Nu kanske jag målar fan på väggen men vissa saker är viktiga att hålla koll på.

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...