Gäst sdk780 Postad 19 Juni , 2007 Jag har kostat på min B20D (130hk) renovering i vintras på varv p.ga haveri! Innan haveriet så varvade motorn som bäst 4300v/m utan last och efter renovering 4200v/m. Jag monterade på en ny propeller på 11 tum mot tidigare 13 tum och vips så fick jag 4700v/m men efetr bara 2 dagar så har det nu sjunkit ner mot 4200-4300v/m. Jag justerade brytarspetsarna idag efter att den började gå illa på tomgång men på varvtalet så blev det ingen förbättring, bara OK tomgång. Men i en lång period så ville den inte starta alls, precis som den inte fick gnista och så efter 30 minuter så startade den som inget hänt, kollade stiften men dom var aldrig sura. Har aldrig haft förtroende på B18-B20 motoerna i bilar och inte blir det bättre nu. Enda plusset är att den alltid krånglar i hemmahamnen. Förra året sprack topp och limpa samtidigt och motorn fylldes met vatten och den gick 15 distan hem och stannade först när jag vred av tändningsnyckeln vid bryggan och sen gick den aldrig mer 2006. Tur i oturen. Men varför tappar jag sakta effekt och behöver jag efterdra toppen? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 20 Juni , 2007 Jag har funnit förklaringar på mitt eget problem! Tändspolen byttes och då blev det liv i luckan, bytte tändkablar när jag ändå var i farten så nu är allt utom fördelaren bytt men en beställning av en sån här tändfördelare kommer strax! Vidare så fann jag ut att det dalande varvtalet hade med att slangen till ett av dom usla Accu trimplanen från Jesus tid var av och att vatten trycktes in vid ökande hastighet och fick kudden i trimplanet att svälla och således tryckte ned själva planet med stor bromsande effekt! Ju raskare jag körde desto mer bromsade den... Mvh Peter Senast ändrad av sdk780 | 20 juni 2007 | 23:59 Senast ändrad av sdk780 | 21 juni 2007 | 00:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsholmen 0 Postad 20 Juni , 2007 Bra att du löste ditt problem själv, det är bra för självförtroendet!!.Lite nyfiken bara vad hände med farten när du bytte propp 4200rpm/4700rpm? mvh/ Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Juni , 2007 Hej SKD780! Jag blir lite ledsen när du skriver att du aldrig haft förtroende på B18 - B20 motorerna. Min uppfattning är att dessa är näst intill idiotsäkra och outslitliga. Har man komp - gnista - bränsle så går dom bara. Hoppas du nu får många fina år med din nuvarande motor. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 21 Juni , 2007 Utan att ha exakta siffror så gick hastigheten upp några knop på fullvarv trots den mindre stigningen, motorn gick helt enkelt allt för tungt. Den varvar nu 4400 men då med lite last trots allt, några 4700 verkar jag inte få upp den i igen! Marchfart hålles vid 4000 och bränsleförbrukningen har blivit normal! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 21 Juni , 2007 Jag har haft en mängd Amazoner, PVs, Duetter mm plus alla vänner inkl flickvän med liknande bilar och det har alltid varit ett stret med alla justeringar och reparationer, inte alltid på motorn kanske men mestadels! Inte heller går dom bra, tomgång som aldrig är sig lik eller som varierar kraftigt med temperaturen på förgasare! Nej tacka vet jag min 2005 Subaru! Aldrig problem, inga oljor att fylla efter, samma nivå efter 1500 mil när service görs- Min gamla -90 Toyota HiAce 4WD var likadan efter 35000 mil! ;vh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 28 Augusti , 2007 Jag fick ju stadigt mer problem och det visade sig som jag skrivit i ett annat inlägg att ventiljusteringen var helt åt hel...te. Efter justering så gick motorn kanonbra för att sedan knäcka en avgasventil som troligen hade bränt fast p.ga av många timmars körning med allt för lite ventilspel! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser