Gå till innehåll
söndag 14 juni 2026
jonte_se

Hackande Johnson 60 VRO, årsm. -90

Rekommendera Poster

Halloj,
har dykt upp ett konstigt problem med min Johnson, den började hacka vid marschfart och bottgas, drar jag ner till tomgång så fortsätter den hacka. enda lösningen är att stänga av motor och slå på.
Då testade jag att plocka bort motorhuven, då får den finfint utan problem. då förstår jag ju att det har nåt med lufttillförsel att göra, men vad?
det finns ett insug ovanpå huven, det är inte igentäppt.. finns inget luftfilter. Testade att sätta en mosad burk mellan huv och chassi, så det blev 2cm glipa. motorn funkar klockrent.
nån som vet varför den helt plötsligt vill ha mer luft? eller är det nåt annat som blivit fel? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har nåt överhettning att göra?

Om impellern (vattenpumpens skovelhjul) är dålig kan kylningen bli otillräcklig. Kan funka tillräckligt bra en stund utan motorkåpa kanske.

Vet du när impellern byttes senast?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 17 juni 2007 | 18:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den läcker förmodligen in avgaser under kåpan. mkt vanligt på honda 9.9 men kan uppstå på din med. kolla efter avgaser i underkant motor. avgase är ju förbränt syre. vill säga inget syre och då går den lite knas. kan vara detta mvh tupp

post-25071-1394235111,1124_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj,
Den är precis likadan när den är kall är det värsta och topplocket är svalt också efter en stunds körning.

Luftintaget sitter på ovansidan av motorkåpan så det borde inte kunna gå in avgaser där. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hackandet låter nästan som att överhettningsskyddet löser ut, inte så ovanligt att givarna går sönder/blir dåliga och löser ut i onödan. Prova enkelt genom att hela sonika koppla lös kabeln till givaren (vattentempgivare) och provköra motorn. Det som inte riktigt stämmer i sammanhanget är att den går bättre utan kåpa, men kan ju ha med kylning att göra ändå. Enkelt testat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, ska se om jag hittar nåt sånt skydd, kanske kan vara det problemet trots att motorn inte ens känns varm, det kanske är för känsligt helt enkelt, men jag tycker det känns som luftproblem, när det räcker med 2cm glipa mellan huv o chassi framkant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

motorn har med all säkerhet ett sådant skydd (vår evinrude 30 -89 har då det!), det är förmodligen inbyggt i tändboxen, men som sagt bara att koppla ur givarkabeln för att testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nu var problemet löst, vi bytte impeller sen gick den kanonfint.
lustigt då att den fortfarande kylde och att en så liten differens på vattenmängd ställde till såna problem :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...