waccas 0 Postad 12 Juni , 2007 Hej på er alla.Har en fråga angående min b-30 motorn kokar efter ett tag jag har bytt till rätt termostat 82 grader ny tempgivare har sötvatten kylning på motorn.Känner på impeller huset så är det varmt efter ett tag så blir det kallt stänger av motorn och startar den efter ett litet tag,och då blir impeller huset varmt igen vad kan detta bero på.Har även haft bort locket på impellerhuset och sett så det kommer fram sjövatten och det gör det impellern snurrar,kan jag ha gjort något annat fel vid montering av ny impeller.Blir orolig när sjöpumpen ena gången är varm och nästa gång kall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
molinda 0 Postad 15 Juni , 2007 Det här låter misstänkt likt det problem jag hade på min B30 förra året. I så fall suger systemet luft, istället för vatten, någonstans på vägen från intaget fram t o m impellern. I mitt fall var det sjövattenfiltret som spökade. Hade tagit upp det och gjort rent. Återmonterat helt korrekt men packningarna tätade inte. Det var helt omöjligt att lokalisera felet med båten i sjön. Det enda som var tydligt var att kylningen inte fungerade. Allt slutade med att vi lyfte båten kopplade på en vattenslang, kopplad till vanlig vattenledning, på intaget och skruvade på ett försiktigt tryck. Då såg vi att det läckte rejält vid sjövattenfiltret. Åtgärdade detta och så fungerade allt som det skulle igen. Nu i vår när jag ställde iordning båten för sjösättning visade det sig att motorn inte sög in vatten igen, när jag kollade med en slang i en hink (på motsv sätt som man gör på hösten med glykolen). På med en slang igen och då visade det sig att jag slarvat med tätningen av impellerlocket. Slutsatsen är alltså att Kolla innan sjösättningen att systemet verkligen suger in vatten korrekt. Om inte koppla på en slang och se var det läcker. Lycka till. Senast ändrad av molinda | 15 juni 2007 | 23:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 16 Juni , 2007 Hej på dig. Presic som du förklarar är mitt problem kollade alla grejer efter ditt inlägg,funkar kanonfunderar att sätta slangklämmor på båda rören där sjövatten filtret sitter ha de gött............... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanneF 0 Postad 19 Juni , 2007 ni pratar om sjövatten filter var sitter det har samma problem med min b20 funkar när den suger från hink, men ej via drevet vad göra????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser