Gäst mogge1 Postad 6 Juni , 2007 Tjena.. Jag har en V8:a (Ford 351W) Som igår kväll började ticka högre och högre och ibland knackade det nästan i motorn, Jag kollade på en gång olja, och det låg på perfekt nivå. Kan det vara så enkelt som ventiljusteringar ? Motorn har inte gått speciellt långt efter totalrenovering och den har aldrig krånglat, men jag har inte hunnit kört så mycket nu i år. Vad kan det vara för fel? Vad ska man göra? Måste ju ha båten nuu.. !! Tacksam för tips.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ms__ 0 Postad 6 Juni , 2007 det kan vara vattenpumpen som gjort sitt..det kan även vara som du säger felaktigt ventilspel. det kan också vara feljusterad tändning..! efter totalrenoveringen, ställde du då tändningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 6 Juni , 2007 hur är det med limpor och knä? Om du skulle ha oturen att det läcker mellan limpan och ett knä, så drar den in vatten igenom avgasventilen, och när den stänger blir det övertryck i cylindern och en stötsång kan bli sned och sedan har man ett knackande och gör man inget åt det är det haveri på G.... Ytterligare saker som KAN ge liknande ljud är Ram & vevlager.. MEN vi hoppas inte detta... som föregående skrev kolla ventilspel OCH ta komp.prov. ( då ser du också om det kommer ut vatten på ngn cylinder.) Jag håller tummarna RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 16 Juli , 2007 ...hur gick det... vad var problemet? fick du ordnat det? RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mogge1 Postad 16 Juli , 2007 ja sorry.. skulle ju såklart ha skrivit det ! Landkrabba som man är.. En polare som skruvar mycket V8:a kom hit och lyssnade.. efter 5 sekunder berättade han att det var avgasläckage. Dvs packningen mellan blocket och limpan som läckte. När han sa det så var det så uppenbart!! bytte den och felet var åtgärdat! Grymt skönt eftersom jag såg en motorrenovering framför mig!! Så har man lärt sig att man måste ha stålförstärkta packningar där hädanefter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser