tulia 0 Postad 9 April , 2007 Jag har hört att man kan duscha den lackade ytan med en blomspruta med lacknafta för att penseldrag mm inte ska synas, någon som vet, har testat? Hur gör man? Duschar mellan varje lager ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 9 April , 2007 Vad avser du att duscha med lacknafta, för att penseldragen inte syns ? Avser du, när man just har lackat, eller gammal torkad lackad yta, Lacknaftan gjör att lacken eller färgen (den ännu inte torkade) löses upp och börjar bara rinna ! NEJ, i vilket fall som helst, jag tycker, det låter tokigt ! Senast ändrad av anemos | 16 april 2007 | 20:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 April , 2007 Det är helt rät tulia att det funkar, dock blir jag tveksam till lacknafta, man skall använda det lösningmedel som fernissan är baserad på om man skall duscha bort penseldragen, det funkar, har själv gjort det, men ej med blomspruta utan med en riktig lackspruta. Man lägger ett tunt tunt lager ovanpå strax efter lackning och penseldragen flyter ut. Men prova först på ett par provbitar innan du testar skarpt, det är svårt. Körde själv med thinner då jag hade en thinnerbaserad tvåkomp fernissa. lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 April , 2007 Räcker efter sista lagret om du slipar lätt mellan dom övriga. Senast ändrad av Westfjord26 | 09 april 2007 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tulia 0 Postad 10 April , 2007 ok, det var många olika svar! Tack! det är inne i båten, runt pentry mm. Det jag hörde var en som just använt en blomspruta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tvermoes 0 Postad 16 April , 2007 Hej! Glöm sprutmetoden - tänk på lösningsmedelsångorna! Har du pelseldrag får du på provbitar (vertikala) pröva med utspädning och bygga flera tunna lager, det finns inte en snabbmetod för bra träjobb. En planstrykare för efterdrag kan hjälpa ytterligare. Du kommer säkert att se en apelsinskalsyta efter ett par veckor, helt normalt då fernissan efterhärdar ett bra tag. Denna yta kan bara förbättras genom årlig mattslipning och nya, tunna lager, en 3-4 år. -Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tulia 0 Postad 17 April , 2007 okej, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser