Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
m95jojo

VHF-antenn-fråga: Kortsluten antenn?

Rekommendera Poster

Jag är i färd med att installera en ny VHF-antenn inkl kabel i masttoppen. Jag har har dragit 19 m lågförlustkabel (HFX1336) i mast och under däck. Jag har vidare mätt så att jag ej har kortslutning mellan skärm- och innerledare i kabeln.

Dock har jag mätt upp kortslutning mellan ytter- och innerledare i den nyinköpta GLOMEX-antennen. Är det riktigt? Skall det vara kortslutning i antennen?

Senast ändrad av m95jojo | 28 mars 2007 | 21:46

Senast ändrad av m95jojo | 28 mars 2007 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns en liten spole mellan anntennsprötet och jord för att eliminera statisk elektricitet, så det är helt i ordning. Mät gärna SWF (stående-våg-förhållandet) reflekterad energi, när du monterat, det berättar om installationen är korrekt. Du ska alltså få så litet värde som möjligt för bästa resultat. 1:1.2 är fullt godtagbart. Mätinstrument kan du säkert få låna av nån i klubben eller nån radioamatör.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Henrik Gbg >> Mäter jag stående våg i kabeländen nere i båten när allt är på plats?...eller måste jag upp i masten och klättra med instrumentet?

Senast ändrad av m95jojo | 29 mars 2007 | 09:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen behöver du inte mäta Stående våg (VSWR). Om du köpt kabeln färdig med kontakter i båda ändarna och antennen ny är det onödigt att mäta. Om du skulle mot all förmodan vilja mäta så mäter du VSWR mellan din station (VHF) och antenna kabeln som går ut till antennen.

Installerar du radio och antenn och lyssnar efter trafik kan du vara så gott som 100% säker på att din utrustning fungerar. (Med trafik menar jag en station som ligger längre bort än grannbåten. Hade det varit kortslutning i kablen hade du knappast hört grannbåten..)

Viktigt tycker jag är att använda en vulkaniserande tejp på antennkontakten vid antennen. Fukt är inte bra i kontakter och anslutningar. Värst blir det om vatten rinner in i antennledningen. Då försämras din räckvidd och du upplever att du inte hör lika bra som andra. Vid det tillfället kan man använda VSWR instrumnetet och mäta genom sin installation. (Visar instrumentet att du har hög stående våg > 1:3,0 blir det att byta kabel.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja JOJO, om du vill vara SÄKER på att din anläggning fungerar så bör du mäta SWR, men troligtvis så är allt ok eftersom du redan mätt kabeln, och jag hoppas anslutningarna är rätt utförda, då ska det inte vara nåt som orsakar fel. Det enda jag inte vet är den sortens kabel du använt, har den 50 Ohms impedans? vanligast i sammanhanget är ju RG213 eller RG 58, (RG8 är ju borta nu.)

Mätningen sker med antenn och kabel hopskruvat och koppla in mätinstrumentet SWR-metern mellan nedre kabelkontakten och VHF-radion.

Mät inte på nödkanalen, välj en kanal där ingen trafik hörs. Har man mätt så behöver man inte TRO att det är bra. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...