benwhy 3 Postad 1 September , 2007 Hej igen! Jag håller på och kopplar ihop min GPS(garmin GPSmap 130)och Ekolod (Garmin Fishfinder 160) med min laptop(Seaclear II). Någon sa att jag kunde koppla GPS och ekolodet i serie och sen in till datorn. Alltså; ekolod in i gps, gps in till datorn. Det funger ju inte. Djup kommer inte fram till datorn. GPSn släpper inte igenom. Har kollat inställningar för in ocu ut i GPSn. Den tar emot och skickar. Finns inte så mycket i menyerna att ställa in. Måste jag skaffa nån typ av device för att få en fungerande kommunikation mellan mina små söta apparater. En variant är en Multiplex41-USB, men lite mycket pengar kan jag känna rent spontant. Senast ändrad av benwhy | 01 september 2007 | 16:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 1 September , 2007 Kanske kan den här fixa det ? http://franson.com/gpsgate/guide.asp?section=Nmea_Multiplexer_200&platform=winxp Senast ändrad av Gunnar_ | 01 september 2007 | 21:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 September , 2007 Billigast är att använda 2 com ingångar på datorn. GPSen till en Lodet till den andra. Seaclear kan hantera 3 com ingångar. Kopplar du GPS o lod i serie pratar dom i mun på varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 1 September , 2007 Det här är ett underbart forum. Lösningarna droppar in som ett sommarregn i mitten på Juli. Förutsättningen är i mitt fall en laptop med en comport för kommunikation, inget nätverk. Frågan är då; Hur? Jag vet att det finns många lösningar mjukvarumässigt, men som sagt, 1 dator med en comport och 2 USB. Where do I go from here? Ödmjukast eder Kapten Datornerd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 September , 2007 Med en USB till Comport-adapter får du en comport till. Finns att köpa *överallt*, billigaste (150 spänn) jag hittat är Jula: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?pf_id=SE-924237 Senast ändrad av Gunnar_ | 02 september 2007 | 08:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 September , 2007 Finns USB till 1,2 eller 4 Comportar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser