Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
cerber0s

Blå avgasrök

Rekommendera Poster

Skulle ut och segla lite i Lördags. Ca 400 meter utanför hamnen dog motorn (Yanmar 3GM). I bottnen på tanken fanns en massa kondensvatten och gelé Det satt även i slangar och filter. Jag tömde hela tanken, rengjorde tank och slangar och bytte filter. Nu går motorn normalt igen, men den ryker lite mer än innan. Blå rök. Frågan är om det kommit lite skräp i spridarna? Någon som har erfarenhet av att köra i rengöringsmede exempelvis Diesel injection cleaner i en gammal båtmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelé i tanken på vintern tyder på att du har ren sommardisel i! Vinterdiseln brukar vara renad från den olja som brukar flocka sig. Du kan faktiskt tillsätta vanlig ren bensin för att få lite bättre flyt på oljan!!

Blå rök tyder nog på att motorn går en aning för kallt kolla termostaten!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Termostaten öppnar som den ska, däremot har motorn alltid haft svårt att komma upp i temperatur. Efter flera timmars gång brukar den vara uppe i ca 60 grader :/ Kanske byta til en termostat som öppnar vid högre temperatur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

var försiktig med bensin det spikar ganska rejält och ryker lite extra annars så funkar det fint som frostskydd.

 

misstänker du att det står gamalt vatten i pumpen så brukar alltid någon av bultarna vara avtappning, vatten i pumpen får förställningen att kärva.

 

Din blårök kan annars vara från vattenfuktigt luftfilter som gör det svårandats och istället suger den in olja mellan ventiltätningar och ringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om man har fyllt upp tanken till topp så är det väl inga risker för geléklumpar och allt ni skriver om, eller? Blev lite orolig när jag läste tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte använder din båt på vintern så är det ingen risk att det händer något.

Jag har själv haft problem med sommardisel eftersom jag använder båten året runt.

Oljebolagen levererar en olja vintertid som inte parafinerar sig! Detta händer dock med sommardiseln.

Parafinet löses dock upp när det blir plusgrader igen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen vinterdiesel. Det är samma kvalitet året om. Dock ska man vara försiktig med den nya biodieseln som man har just nu. Kan gröta sig lite om det blir rejält kallt, mer än -10 *C.

 

Senast ändrad av Mr_Moore | 13 februari 2007 | 13:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...