Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
Gäst Lars Brundin

Nån som har använt Snappy Teak?

Rekommendera Poster

Gäst Lars Brundin

Jag har köpt Snappy Teak, har hört att det skall vara väldigt bra, och hade tänkt lägga på det nu till kommande båtsäsong. Är det nån som har erfarenhet av medlet och tips om vad man ska och INTE ska göra? Är det nödvändigt att avsluta med Snappy Sealer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sonnie

Yes, vi har använt Snappy. Resultatet blir jättebra. Följ bruksanvisningen bara. Och så behöver man helst tillgång till sötvatten för avsköljningen, men det funkar bra med sjövatten också. Vi har sprutmunstycke och det underlättar mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tony G.   Yacht Care.

Vissa saker som du bör tänka på. 1. Se till att du ALLTID har rinnande vatten utefter skrovsidan. låt ALDRIG #1 torka in, om du har avrinningar bredvid däcket som du tvättar, så försök att ha rinnande vatten där. blöt ner runt om där du skall rengöra, det är mindre risk att den fräter eller missfärgar aluminiumen eller lackade ytor om det är blött, även gelcoaten skall man vara försiktig med. 2. Gummihandskar är att rekomendera för ömtåliga händer jag brukar doppa händerna i #2 för att neutralisera #1 det enda problemet för mig är att allt man tar i blir såphalt. (Denna produkt hittar garanterat alla småsår). 3. Kom ihåg att skrubba ALLTID TVÄRS ådrorna, Snappy Teak löser upp teaken och det är väldigt lätt att skrubba djupa spår. (lite överdrivet men va försiktig) 4. Du kan prova 3M schotch Brite, dom gör (skrubb) kuddar som är rostfärgade ca 2cm tjocka och ca 15x25 cm, klipp dom i önskade storlekar. dom stänker inte lika mycket och är snällare mot ett inte så skitigt däck. dessa kuddar kan du använda med ådrorna. 5. KÖP alltid extra av #2 det går alltid åt mer #2 än vad man tänkt sig. kan vara svårt att få tag på. 6. Bli INTE orolig när du lägger på #1 för däcket (beroende på utblandning) kan bli allt från mörk brunt till nästan svart, men #2 får tillbaks färgen ganska snabbt 10 - 15 sekunder. Konsentrerad #2 kan behövas ibland. JU LÄNGRE #1 ligger på ju svårare är det att neutralisera. tvätta inte en yta större än att du kan skrubba och neutralisera den på ca 3-5 minuter, se till att du inte kliver i #1 och går ut på det nyss neutraliserade ytan (väldigt lätt hänt) 7. #2 Behöver du inte stressa med den kan ligga på ca 5 - 20 minuter utan att skada däcket. 8. Om du gör detta i vår ute i solen så se till att #1 inte torkar in. 9. När däcket och båten är blöt så syns inte allt skit som man skrubbat bort, men man sköljer 9 av 10 ggr alltid för lite efter man är färdig. och avlagringar med teakräster finns lite här och var. Tvätta av däck och alla ytor som blivit blöta medans allt är blött. (du kommer ändå att få göra det senare) GARANTERAT... 10. vill du påskynda torkningen av det färdiga däcket så ta en gummiskrapa eller ett sämsskinn. 11. Snappy Teak Sealer är också bra att använda, nackdelen med alla oljor etc, (tycker jag) är att man får göra det ofta för att hålla den snygga kulören framme. Jag rekomenderar bara att tvätta det. 12. ÄN EN GÅNG HA RINNANDE VATTEN OM DET GÅR, OM INTE SÅ SE TILL ATT DU HAR DET I REDO. du kan använda #2 på aluminiumen och skrovsidan i NÖDFALL om du råkar stänka över allt. 13. Ha två hinkar klara en med #1 och en med #2 och blanda inte ihop borstar etc. stoppar du ner borste #1 i fel hink för många ggr så blir den snart utspädd. Denna procedur är inte gjord på 5 minuter men resultatet kompenserar slitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst P O Hartelius

Apropå Snappy Teakbehandling. Det är sant att nr 2 alltid tar slut före nr 1. Själv har jag ett antal slattar av nr 1, som blivit över. Under förra året provade jag därför ett annat sätt. Efter nr 1 har verkat några minuter så SKJÖLJ ordentligt bort all svart/brun gegga som bildas. Sedan kan man bleka med utspädd nr 2. Då räcker nr 2 gott och väl och resultatet blir perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tony G.   Yacht Care.

Hej P O. Jag håller med att # 1 kan spolas av, men det kan vara riskfyllt att spola oneutraliserad #1 over relingen eller ner på nästa däck då det kan fräta på ytor man ej ser. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...