Gå till innehåll
lördag 21 juni 2025
GostaU

Trämast med travare

Rekommendera Poster

Jag har bland mina båtar en gammal snipa med trämast. Jag vill gärna behålla trämasten, den passar till båten, men jag skulle vilja ersätta repliket på storseglet med travare. Någon som vet var jag kan få tag på någon typ av skena till en trämast som funkar med vanliga travare?

Gott nytt år!!

G.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min trämast har en påskruvad aluminiumskena för travare, finns flera olika - kolla med en riggverkstad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viking Yachting i Göteborg har aluminium skena med travare till. Skenan skrivas fast med plåtskruv. Lycka till!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej trämasten!
Själv trötnade jag på att alltid tappa seglet när den kom ut från spåret i masten.
Hittade i USA, det funns nu i Sverige tror jag, små plastkluttar som man syr fast vid repliket. Sedan får man hissa som vanligt men repliket hamnar utanför masten.Plastbitarna med sina byglar går in i spåret. De ser ut som små damhandväskor.

Den stora fördelen är att seglet blir kvar vid masten när man tar ner det och det är väl det som är problemet även för dig om jag förstått rätt?  Att seglet inte blir kvar vid masten utan blåser ner/bort, kul när man seglar ensam eller tappar den i sjön och det kommer en massa båtar och man börjar driva.......
Kan förmedla adressen där jag köpte det men då måste jag leta ett tag. Skicka email om du vill så skall jag leta. 
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...