Gäst Niklas Postad 27 Oktober , 2003 Har en 35 fots segelbåt med en ganska rymlig toalett där skotten är gjorda av teakfanerad marinplywood. Det finns för tillfället ingen durk, taket är inte klätt samt skottet mot vattnet är råplast. Kan man sätta in en dusch när man har väggar av trä? Jag vill att toaletten ska se ut som den gör på många nya båtar, dvs vit topcoatad plast. Måste man byta ut träväggarna eller kan man topcoata dessa så att toaletten blir helt inplastad? Kan man vidare sätta in en pump så att duschvattnet transporteras till septiktanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SFNI 8059 Postad 27 Oktober , 2003 varför ska du ha en helplastad toalett? en vit gelcoat vägg gör sig ofta bra med lite teak detaljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Postad 27 Oktober , 2003 Det är inte fråga om att ha en toalett helt i plast. Frågan är om det går att ha teakväggar om man ska ha dusch! Som du kanske förstår är inte trä det mest vattentåliga materialet på lång sikt. I skarvar etc. kan det kryp in vatten varpå mögel, röta etc. är ett faktum. Jag kommer antagligen bevara en del teakdetaljer då handfatet sitter på en snygg teakbänk samt ett fint skåp i teak. Vad jag vill ha är tips på hur man bygger en dusch med ovan beskrivna toalett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst SFNI 8059 Postad 28 Oktober , 2003 ett tips för att träet ska se snyggt och är vatten motståndigt är att du först slipar upp det. dränker in det med Owatrol D1 och sedan lägger på ett antal lager med Owatrol D2. på min båt är hela hytten klädd i teak. har aldrig märkt någon vattenskada utan att det enda som har hänt är det med att solen har tagit en del på färgen men det håller förvånansvärt bra. först hade jag endast Internationals teakolja. den höll ungefär i en halv säsong. kolla gärna på ; http://www.svenskabat.tk Hanina av hamburgö är min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Cia Raud Postad 27 April , 2004 Jag håller på att renovara toaletten på vår Albin nova och har köpt vitt perstorpslaminat på Pondus snickeri i Stockholm. Ska klä skottet bakom handfatet/duschen med det, mycket för att få det ljusare. Det finn i en högblank variant som för tankarna till bavaria om det är ditt ideal. Skivan kan med fördel även pryda pentryt om du vill renovera där. Formatet är ca 1.20 x 4m. Mvh Cia Raud Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser