k650 0 Postad 23 Oktober , 2006 Någon som har erfarenhet av att justera ventiler på Albin O22? Tycker det verkar trång och svår åtkommligt. Tips någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin25_anna 0 Postad 23 Oktober , 2006 Hej Öppna luckan på sidan och skruva på skruvarna och lås till med muttrarna lite pilligt men det går MVH L-Å Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linus82 0 Postad 21 Maj , 2013 Jag undrar exakt hur man går tillväga när ventilerna ska justeras på en O-22... Hur ska kolvarna stå? Antar att jag sticker in ett bladmått mellan ventil och lyftare? Tacksam för utförligt svar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Maj , 2013 Linus82: Välkommen till forumet! Jo, ett bladmått mellan ventilskaftets ända och 29.bultskallens topp är rimligen det som gäller. Är det en slitagegrop i den senare bör den planfilas, breda bladmått funkar ju inte i gropar. Sen är det väl bara att justera bulten och låsa med kontramuttern. Angående kamaxelns läge vid mätandet syns i skissen att dess profil tycks vara sådan att den lyfter under ungefär halva sitt varv, läget för mätning borde nog vara rätt likvärdigt under det andra halv-varvet. Tag hänsyn till att 32kamaxeln är utväxlad och bara vrider sig ett enda varv då motorn/vevaxeln gör två! Säger bara ovan men det blir förmodligen litet fippligt att låsa muttern med rimligt vridmoment och samtidigt med precision behålla det rätta spelmåttet. (Gissar bara detta för själv har jag en O11:a utan ställskruvar där man helt sonika filar av ventilskaften, inte minsta ångervecka där inte. Enligt skissen finns tre ställen att greppa med U-nyckel, 29bultskalle, 30mutter och 31lyftare. Tre nycklar i det smala utrymmet är nog minst en för mycket, skulle nog satsat på 30&31 och låtit 29 rotera som den vill. (Antagligen är det enklast att låsa ihop kontralåsningen 30&31 halvhårt och sen med litet kraft justera spelet aningens för stort med 29&31 samt därefter dra låsningen 30&31 till rätt vridmoment?) Troligen litet fippligt som sagt, men rätt utfört borde både spelet* och åtdragningsmomentet** bli rätt samtidigt med användande av bara två U-nycklar i taget? [*)spel kall motor: inlopp 0,20 och avgas 0,25 mm. **) åtdragningsmoment: vet ej, jämför med andra liknande stålskruvar.] (Sen edit: smärre förtydligande.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linus82 0 Postad 22 Maj , 2013 Stort tack för ett tydligt och detaljerat svar. Nu har jag kött på benen =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Maj , 2013 Vill bara förtydliga Thomas lite, när nockarna står som på Thomas bild en på väg att öppna en på väg att stänga, man brukar säga att ventilerna växlar, går även att se genom tändstiftshåler, då ska man justera den andra cylinderns ventiler, sedan om man vrider fram motorn ett varv så är det nästa cylinder som är i kompresionstakt med kolven i topp och båda ventilerna stängda, då är det rätt läge för att justera den cylinderns ventiler. En Albinmotor är ingen racermaskin så hellre för stort spel än för litet. förlitet spel ökar dramatiskt risken för brända ventiler. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linus82 0 Postad 23 Maj , 2013 Än en gång tackar jag för ovärdelig information! Är ju lite lurigt när det inte finns någon verkstadshandbok =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser