Gå till innehåll
lördag 31 maj 2025
Micke9000

Hur länge kan man förvara Diesel?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar om det finns nog som vet hur länge diesel klarar av att stå

i 25L plastdunkar. Jag har några som har stått en längre tid.

Vågar jag använda denna diesel i min motor i båten?

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

beredskapsföråden dvs dieslen från bergrummen slussades ut på marknaden för något år sedan, inte så många gnällde och den dieslen hade väl legat en 40 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dieseln stått där temperaturändringen inte varit alltför stor tar dieseln inte någon skada. Det som händer om temp.ändringen är stor är att kondens bildas i behållaren vilket inte är bra.

/spanix 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ställt den här frågan förut här utan att få svar, men nu verkar det dyka upp en del kunskap kring detta. Tolkar jag det hela rätt om jag sammanfattar det som att diesel, till skillnad från bensin, tål att lagras rätt länge utan kvalitetsförsämring?

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, diesel är inte alls så känslig som bensin. Så länge som lagringskärlet är fullt så bildas det ingen kondens heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu, trots alla försiktighetsåtgärder, fått kondensvatten i sin gamla diesel, vad gör man då?

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

diesel flytter på vatten har du genomskinlig plastdunk så ser du tydligt var bottensattsen ligger.    Kolla hur en gammal villa tank ser ut där där finns dm hög bottensatts och slam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man gör en hävert med en tunn slang, tex spolarslang, kan man bestämma nivån på vad man vill ha med ganska exakt...

Var dock försiktig så det inte skvimpar runt innan! Är det slam mm, kan man låta det gå igenom en filterpatron också, typ CAV-vattenfilter.

Tar tid, men från en dunk till en annan behöver det ju inte passas heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ställ ut skräpdiseln när det blir minus grader vattnet ligger på som en klump på botten helt omöjligt att suga upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...