Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
penspru

Upp eller ner tiltat vid vinterförvaring?

Rekommendera Poster

Hejsan på er!

Har en 60hk mercury med P-trim/tilt från -98. Båten vinterförvaras utomhus med motor på. Vilket läge ska jag ha motorn? Upp, ner eller mittimellan? Om den måste vara nertiltad måste jag nog gräva en grop där den ligger! smiley-smile.gif\

Ska man öppna någon av skruvarna för att lufta systemet på något sätt!

Tackar!

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tror i och för sig att ha motorn helt nedfälld vertikalt är det bästa men har lite svårt att komma på argument för att det är bättre.

 

Det skulle vara hydralsystemet till trim/til då kanske som inte belastas.

Fast ofta kan man fälla en stödklack som motorns tyngd då vilar på och har man en sån ser jag inget problem med det.

 

Har man bytt till ny olja i växelhuset osv så inget kan frostsprängas om man har motorn utomhus borde inte det heller vara nåt argument?

 

Viktigaste argumentet är nog att vatten (även kondensvatten) kan rinna av/ur motorn bättre när den är helt nedtiltad.

 

Har haft både 2-takt och 4-takt som jag har haft motorn både upptiltad och nedtiltad under vinterförvaringen och det har gått bra (hittils) i bägge fallen. De gånger jag haft upptiltad motor har haft med praktiska problem med avståndet till marken som i ditt fall.

 

Men som sagt, helt nedtiltad är nog säkrast.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allmänt:

Det är bra att köra in alla hydraulkolvar längst in i sina hydraulcylindrar för att skydda dem mot väder och vind och låta dem ligga och mysa i olja. Det gäller generellt för styrning, trimplan m.m.

 

Vet dock inte vad som är mest lämpligt i ditt fall, det kanske är andra faktorer som spelar roll oxå, men ur hydraulkolvens perspektiv så mår den bäst av att vara inne i sin cylinder.

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksa för synpunkter!

Låter som om det är dags att ta fram spaden och gäva ett hål så motorn kan släppas ner helt ut!! Hur gör ni andra? Står det något i instruktionsboken måntro? ...har ingen då jag köpt beg.!

mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Så här skriver numera Mercury i sina användarmanualer:

 

Utombordarens placering under förvaring

Förvara utombordaren i upprätt (vertikal) ställning, så att vattnet kan rinna ur.

! SE UPP!

Om utombordaren förvaras tiltad under den kalla årstiden kan kyl‑ eller regnvatten, som kommit in genom

propellerns avgasutlopp och in i växelhuset frysa och orsaka motorskada.

 

 

Klart som korvspad.

Man lär så länge man lever och orkar läsa instruktionsböcker...

 

PS. Du kan ladda ner instruktionsbok i PDF på http://www.marinepower.com

Välj Download Center i övre horisontella menyraden.

Välj sen Operation and Maintenance Manual.

Sen är det bara att göra val i valboxarna tills din manual listas.

Finns troligen på svenska. DS.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt klart med föregående....

 

Kolvar på hydraul etc system skyddar man med fett som sitter kvar under hela vintern dvs inte regnar bort...Även andra glidytor skyddar man enkelt på detta sättet..Se till att grejorna är torra innan man kletar in dom, annars stänger man in fukten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tänk på att det alltid finns en risk att motorn inte sitter kvar på båten i vår om du förvarar den utomhus...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ställ båten på högre bockar så slipper du gräva ett hål i marken.

Det blir inget bra när gropen vattenfylls och sen fryser till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


1. Om du tänkt förvara båten på trailern så kan du ju bara köra upp trailerns hjul på några reglar/klossar så att den står högre upp.

 

2. Eventuellt kan du ta loss stödhjulet framme på trailern och bara tippa fram hela kalaset så att båten står på nosen och aktern kommer högre upp från marken. Det brukar jag göra när jag tillfälligt vill fälla ner drevet (inombordare) med båten liggandes på trailern. Funkar kanon för det ändamålet iallafall.

 

3. Om du inte vill belasta trailerns hjul hela vintern, och istället palla upp den på pallbockar eller dyl. så är det ju bara att hissa upp trailern lite extra med domkraften!

Att inte låta hjulen sitta kvar på trailern över vintern minskar dessutom stöldrisken!

Var försiktig när du hissar upp trailern bara så den inte far iväg, välter domkraften och dunsar ner i gatan! (skillnad mot en bil som har tre bromsande hjul (handbroms och växel) när du hissar upp för att byta det fjärde.)

 

 

Lycka till!

/Marcus. (igen)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...