Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
waddle

Båtregistret

Rekommendera Poster

Jag undrar ifall att båtregistret finns tillgängligt någonstans. Jag vet att det lades ner 1993, men undrar ifall att det fortfarande finns kvar på något inofficiellt ställe. Det är nämligen så att jag försöker spåra förgående ägare till min båt för att få båtens fullständiga historik?

Vore mycket tacksam ifall någon kan upplysa kring detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det finns INTE kvar. Försäkringbolagen hade det sist. Men nu är det begravet för gott förhoppningsvis. Men man vet ju aldrig med politiker. Det ger sig väl efter valet.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtregistret finns på Rixarkivet i Stockholm Klicka här ... Jag har fått uppgifter därifrån många gånger. Svarade på en likartad råga nyligen som du kan läsa http://www.maringuiden.se/forum/;thread=112337

tommy

PS

Wille är ute och seglar (skulle lagt in en smailis här, men det fungerade inte på denna datorn - ursäkta mig Wille)

Det gammla statliga båtregistret finns kvar och förvaltas av rixarkivet i Stockholm. Det båtregistret som Försäkringsbolagen byggde upp när det statliga lades ner är inte offentlig handling och har aldrig gått att få uppgifter från för en privatperson. Jag har försökt i min forskning ang olika båtar.

DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Ok Tommy, det visste jag faktiskt inte.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Wille

Man kan inte veta allt och du vet så mycket annat som jag inte har en aning om.

ha´ t sô pen´ t

Tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för era svar Tommy och Wille!

/Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att få lite uppgifter av sjöfartsverket som har tillgång till vad jag antar är försäkringsbolagens gammla register.

Sökte en katamaran i våras där jag på ett kort kunde läsa betäckningen.

Uppgifter om ägare kunde jag inte få (dessa är ju inte heller aktuella) men vad det var för båttyp var inga problem, ej heller att få bekräftat att båten varit skriven i Mariestad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...