Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
sunset

Gör det skillnad med större propeller eller e de något annat?

Rekommendera Poster

Hade en tråd förut  om en ryds 510 gt med 90 hästars johnson v4 på. Den gör 28 knop vid maxfart. Jag tycker att det är lite och att den borde göra mer.

Har nu kollat propellern det är 14x17 tum tror jag de stog. och med fyra pers i båten varva den en bit under 5000. Nu undrar jag då om det ska vara en 19 propp på den eller annan storlek. Fick också tips om att den kanske bara tände på 3 av fyra cylindrar. Någon som har en likadan båt med liknande motor? Hur mycket gör eran då?

//Eric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har någon bra gissning? Någonting bara som leder mig på rätt väg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, om det inte är något fel på motorn, vilket jag inte tror, har du snarare för stor stigning än för liten, motorn varvar ju inte ut till max varvtal, förmodligen har du rätt propeller också.

Du kan ju övertyga dig själv om att alla burkar går genom att att lossa en tändkabel i taget och se om det blir någon skillnad i max fart och varvtal.

Sedan kan du ju jobba med att kolla om du har rätt riggvinkel, hissning ren och slät båtbotten mm mm, lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Fick också tips om att den kanske bara tände på 3 av fyra cylindrar. och klarar ändå 5000 varv, hmmmm smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket gör det att botten är slät då? Kan vara det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fullt möjligt om en cylle inte har någon kompression, vet av erfarenhet.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Mikael hur märkte du det? Och hur kollar jag det. Är ju inte så himla inne på detta. Hoppas det är kompressionen då så att de blir lite fart på henne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...