Gå till innehåll
fredag 27 februari 2026
Gäst AudiV8

Brodern

Rekommendera Poster

Gäst AudiV8

Min brorsa fick i går (16/8 - 06) en gädda på runt 8 kg på en kolsvart spinnare. hehe. Han sa att han hade napp först så jag tänkte att jag inte behövde hämta håve, men sen när den kom upp till ytan sa min syrras kille åt mig att jag skulle springa å hämta håven. När dom försökte få upp gäddan så var håven för liten men den är rätt stor ändå26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vårt vatten trollar man och ror drag(inte ofta ror)Det är vad jag antar förbjudet....djupmässigt osv.Jag blir galen när jag ser övergreppen på vattnen och oss bestulna.Hösten gör mig inte lika ledsen som våren,då fisken leker och sjöfågeln häckar,men ingreppet är en stöldfrån oss vattenägare som hela tiden värnar om livet omkring.Gratulera broren,det här inlägget gäller inte er,utan alla fiskefanatiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm. Måste bara se så att jag fattat dig rätt  10.gif\

Du säger att man trollar o ror/kör drag, vilket du antar är förbjudet?

Som vatten-/fiskerättsägare bör du veta vad som gäller, och överträds reglerna så finns det möjligheter att beivra brottslingarna. För det är vad de är om man fiskar på otillåtet sätt/vatten. Vissa vatten har trollingförbud hela el delar av året vilket ska respekteras. Javisst. Vissa vatten har restriktioner betr antal spön, om djuprigg får användas el inte osv osv. Bestämmelserna har (ofta och förhoppningsvis) relevans till vattnet det berör. Tål inte vattnet ett stort uttag av fisk, så brukar t.ex. nät o andra mängdfångande redskap förbjudas, ibland även fiske m fler än 1,2 el 3 spön. I de fall det ÄR tillåtet med trolling så har jag svårt att se det som stöld o skövling. Jag är som du kanske förstått en av de fiskefanatiker du vänder dig till men gör allt för att jag ska lämna de vatten och marker jag beträder i samma (ofta bättre) skick som när jag kom. Vilket för det mesta innefattar att släppa tillbaka de fiskar jag inte avser att äta. (Av personlig övertygelse släpper jag alltid tillbaka s.k. specimenexemplar, alltså riktigt stor fisk, som ju ändå inte smakar gott) Jag hanterar dessutom fisken med stor försiktighet, så att den ska klara sig efter återutsättandet. Detta innebär att jag släpar med mig kanske 30kg tält, sovsäck osv inklusive rena fiskeprylar samt ytterligare saker (kanske 5-6kg till) för att hantera fisken så att den kan gå tillbaka. Bl.a. knutlös, finmaskig håv för att skona slemskikt, vågpåse i mjukt mjukt material för att slippa väga fisk genom att hänga dom i ex.vis käken, peanger i flera olika storlekar, avkrokningsmatta tillräckligt stor o bekväm för att jag skulle kunna låta mina barn sova på den osv osv osv. Allt för att mitt ingrepp i naturen ska bli så litet som möjligt. Plaockar bort andras skräp m.m. Jag är troligen MG:s största fiskefanatiker, med snitt på 250 fiskepass per år (inklusive jul o nyårsaftnar) och jag har mycket sällan träffat på ngn likasinnad som skövlar o stjäl!! Nätfiske är en annan sak, olagligt el inte så är det DÄR skövlingen sker. Ett nät har inget samvete, det fångar det som simmar in i det. Men nät används inte av fiskefanatiker, nät används av fiskerättsägare, yrkesfiskare osv osv. Det är inte sportfiskare som fiskat slut på torsken..

Långt inlägg blev det, hoppas jag inte förargat dig el andra likasinnade, men ville bara klargöra att det du generellt kallar fiskefanatiker som skövlar o stjäl inte alls ska behöva känna sig träffade.

//Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...