Gå till innehåll
onsdag 18 juni 2025
Gustaf76

VP290 Power trim fråga

Rekommendera Poster

Hej

Har en flipper 717 med AQ205 samt 290 DP drevet. När jag sänker fören med Powertrim knappen så kommer den bara till läge 3 i displayen, men det ska ju gå att trimma ner till -2. Är det själva mätaren (displayen) som ska synkas på något sätt eller kan jag ställa in någonstans så att drevet trycks ner längre ??

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bor kunna trimma fran plus 43 ner till minus 7 (har ett SP-A drev vilket ar en direkt utveckling av 290 drevet och har samma skold/trim delar), dvs ett span pa 50 grader. Gissar du har det fyrkantiga instrumentet, med digital LCD visning och sen en uppsattning grona och en rod lysdiod.

Att mataren visar fel (och vi forutsatter att du inte har nagat pa akterspegeln som hindrar drevet fran att trimmas in...) tyder pa att trim sensorn inte justerats korrekt nar drevet sattes pa sista gangen. Minns jag ratt sa finns det ett spar pa tagghjulet som paverkar trimsensorn och ett motsvarande market pa taggbandet som sitter pa styrhjalmen.

Skulle kunna scanna in ett par sidor ur en manual och skicka till dig. Hyfsat latt att fixa sjalv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena

Tack för svar,

Jag har precis den displayen du talar om. Jag har även handboken som beskriver hur man ska göra den inställningen du beskriver. Jag har inget på akterspegeln som hindrar drevet, jag trodde dock att det var möjligt att pressa ner fören än mer, men det kanske inte är möjligt ? Men det kanske är så som du säger att det måste göras en justering så att när jag idag har läge 3 så ska det stå minus 7 ?? Ska inte fören var helt spikrak fram då...??

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det ar omojligt att fa foren att sta rakt vid en viss siffra, samma pa alla batar. Det viktigaste ar nog att du har just 50 graders rorelse i drevet.

Just de exakta siffrorna ar mer intressanta pga av by-pass sparren fran trim to beach och for att LEDs skall visa ratt.

Jag vet inte om minus 7 till plus 43 ar exakt korrekt, men de stammer valdigt bra med LEDs pa min display. Dvs, jag kan trimma genom hela rangen av grona LEDs, och far stopp pa lyften innan det har gatt for langt (upp).

Lite olika pa olika drevskoldar, men eventuellt kan du vrida pa trimsensorn inombords for att gora en finjustering. Bara att krypa ner och titta (minns inte min just nu).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oki,

Jag provar att göra justeringen, så får vi ses.

Tack !!

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...