Gäst coronet 4ever Postad 3 September , 2003 hej.. Har en coronet runaboat 17 med vp b20 från -73. Jag kommer att göra en renovering på motor under vintern och skulle vara tacksam om någon kunde ge mig tips på vad man ska tänka på. Tar tacksamt emot all info om motor renovering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Eddie Postad 4 September , 2003 jag skulle oxå va intreserad d¨å jag ska göra samma sak på samma typ av motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen Postad 6 September , 2003 Vad menar du med renovering? Måla upp den utvändigt och putsa? Eller en seriös renovering där det ingår: Bearbetning av ventiler/säten, ventil tätningar, kolvringar, ram lager, oljepump, samtliga packningar, ev kam drivning, termostat, impeller, fördelar komponenter, bränsle pump, oljekylare m.m. m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst micke Postad 7 September , 2003 jag ska göra en tot renov på min b20 jag med.så jag följer denna sida med spänning:micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst coronet 4ever Postad 8 September , 2003 Det kommer att vara en seriös renovering av motorn ........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mekarn Postad 8 September , 2003 Tjena motorrenoverare, jag har precis gjort en komplett överhalning utav en aq130c (b20). Om ni inte har plockat mycket med motorer innan så tycker jag ni skall skaffa er en verkstadshandbok. Demontera därefter samtliga detaljer på motorn och mät upp cylindrar,lager mm så att de håller måtten. Ev så kan cylindrarna borras om de är ovala dock innebär det att ni måste skaffa kolvar och kolvringar i överdimension. När ändå motorblocket är rent så rengör alla kylkanaler och byt frostpluggar. Forts. följer ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Robban W Postad 8 September , 2003 Totalrenovering, det låter skönt. Om jag hade behov av det skulle jag satsa på smida balanserade kolvar och balansera upp vevstakar vevaxel svänghjul, kanske du skulle satsa på ett annat block med, finns på skroten för en billig peng. Jag har åkt med en som ballanserat upp allt i en B21 det var en otrolig kännsla den spann som en kisse. Hur tänker du göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonny Postad 18 September , 2003 Jag funderar om jag ska göra en renovering av min AQ 130C, den fungerar utmärkt men jag är i behov av att lyfta ut motorn av andra själ. Komprisionsprov visar följande resulttat: Cyl 1: 9,9 Cyl 2: 10,0 Cyl 3: 8,7 Cyl 4: 8,9 Frågan är: Skall jag renovera? Med en Verkstadshandbok kan en något så när händig person utföra jobbet med delar köpt i satser från www.drevia.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jan Postad 19 September , 2003 jonny! din motor har fin och jämmn kompression och avviker inte nämnvärt mellan cylindrarna så mitt råd är går motorn bra så låt den bara i fred ,du vet ju va du har, men inte vad du får Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonny Postad 25 September , 2003 Man kan få till en bra båtmotor om man kombinerar ihop lite volvogrejjer. Borra blocket om det finns bra med gods kvar (byt ut det om det sönderrostat). Tag kolvar (smidda)och stakar (bättre mtrl) från en B21E motor =2150cc. Tag en B20E topp med pluggade spridarhål och rensa ur kanalerna. (Stoppa gärna i 37mm avgasventiler. En mindre modifiering av förbränningsrum för att minska risken för spikning är inte heller fel.) En P-kam är bra, men på din lätta båt går en K-kam som är mycket billigare också bra. Sätt en Weber 36/36 oppepå så har du en urstark järnhäst som inte drar alls mycket bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mark Postad 30 September , 2003 Hej Jag har en C-kamaxel Volvo original till B18/B20 art nr 1218579 Ny i kartong att sälja. Pris 600kr, först till kvarn! 08-52059766 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Alex Postad 7 November , 2003 Ursäkta mig, men att planera en renovering av en motor och samtidigt be om råd rimmar illa i mina öron. Kanske missuppfattar nivån på det hela men en seriös motorrenovering kräver kunskap över tändstiftsbyte och verktyg mer avancerade än en skiftnyckel. Sköt om din motor men gör det med omdöme Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Frasse Postad 2 Mars , 2005 ja men va trevligt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser