Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025
ljunggren

förgasare aq140 läcker bensin..

Rekommendera Poster

Har en AQ140A där det har börjat droppa bensin om den ena av förgasarna, Solex 44PHN. Är det membranet i accelerationspumpen som läcker tro?

Såg att Misab sålde membran som hette Accelerationmembran.

Se bild, det läcker alltså i nederkant på förgasaren.

post-18260-1394234743,7906_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helrenoverade mina Solex for nagra veckor sedan. Testat dem tidigare i veckan och allt funkade bra.

Nu varit ute hela helgen, trassel pa Lordag EM (mer om det senare). Under koll av forgasare sa upptacker jag att jag hade en liten lacka pa den framre forgasaren (detta trots nya packningar overallt).

Mitt tips: Ta en ren liten papperstrasa och ga forsiktigt over forgasaren uppifran och ner. Dar den blir bensin blot har du lackan (funkar givetvis endast pa rena forgasare men ett val sa enkelt tips.

I mitt fall sa var det ett av munstyckena som inte var draget tillrackligt tidigare (aven om jag tyckte nastan jag drog for mycket, sa hander ju saker och ting nar det blir varmt under gang).

Sa, innan du rusar ivag och koper nya membran, gor en dubbelkoll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va ute å skruva loss membranen i morse och det visade sig att det ena va gammalt å torrt å läckte som ett såll..

Stannade på Misab www.misab.se och köpte två nya på vägen hem, ska ut nu och skruva dit dom. Får hoppas det blir tätt sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul du hittade felet sa latt.

Glomde skriva igar; enligt mina bocker rekommenderas att rakna antalet varv nar man skruvar av muttern pa armen for acc. pumpen. Detta sa man far tillbaka den ratt.

Men i ditt fall ar det val lite sent, sa bara papekar att just den installningen ar ganska viktig. Minns jag ratt sa skall pumpen spruta nastan direkt vid gaspadrag (latt att se om du tar av flamdampare och insugsdampare.

A andra sidan kan du nag lyfta locket utan att koppla loss armen ocksa. Allt hanger pa hur gott om plats det ar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag va inne med mina gamla membran upptäcktes att på de nya som skulle vara till mina förgasare så var pinnen längre än på mina gamla.

Det skulle fungera bra ändå sas det bara jag bytte båda två. Tänkte inte mer på detta utan monterade dom och provkörde. Motorn går sådär, inte bättre än innan, snarare sämre och tvekar vid gaspådrag. Den läcker inte bensin längre i alla fall vilket ju är bra.

Borde ha med armarna att göra, har inte rört dessa än då det gick att demontera membranen ändå, men de borde nog justeras nu.

Bilden visar ett av de gamla membranen, de nya har en pigg som är lite längre.

post-18260-1394234744,5557_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej. jag har oxå bytt mina membran på mina solex förgasare kollade inte om piggarna var lite längre men jag har fått samma tendens att moton svarar sämmre på gas?

MVH laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...