annrog 0 Postad 31 Juli , 2006 Snälla, är det nån som kan ge mig ett svar på vilken oljeinblandning det ska vara på en Evinrude 89, 25 hk, 2-taktare. Jag har fått fler alternativ och tyvärr så har jag ingen instruktionsbok. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Juli , 2006 Hej, I stort sett alla utombordare 2-takt med förgasare kräver på fullgas blandningsförhållande 50:1 (bensin:olja) dvs 2%. Om man har oil injection system brukar det vara variabelt så att det blandas in lite mindre olja på tomgång och lägre varv. Tex Suzuki har 150:1 på lägre varv och varierar sen gradvis till 50:1 på fullgas. Har sett i en del äldre instruktionsböcker till exempelvis Yamaha att det rekommenderats bara 1% inblandning av olja men då har man inte mycket marginaler. 2% är säkrare. Jag antar att du inte har oil injection system (VRO) och att du därför skall blanda olja direkt i bensintanken själv och då skall du som sagt ha 2% utombordar 2-taktsolja. T ex 10 liter (100 dl) bensin, pytsa i 2 dl olja. Om du vill ha lite mindre oljeos och skona miljön finns biologiskt nedbrytbar syntetisk marin 2-taktsolja, t ex OKQ8 Marin Bio TT (jag använde det i en Suzuki 2-takt jag hade för några år sedan, funka bra). Finns en del andra sådana oljor av andra fabrikat också. Borde väl gå att köra på alkylat bensin på en sån motor du har också om du vill vara ytterliggare lite miljövän. Står lite om alkylat och biologiskt nedbrytbara oljor här: http://www.gronkemi.nu/alkylat.html Själv kör jag 4-takt nuförtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annrog 0 Postad 31 Juli , 2006 Tack Boosse för ett snabbt o bra svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser