Mickesrx 0 Postad 29 Juli , 2006 Jag har en 1970 tals 65 hk Evinrude båtmotor. Den går fint på tomgången, men vid körning så hackar den med jämna mellanrum, det smäller till rejält. Det verkar som att växlarna hoppar i och ur, det är elektrisk växel. Jag har bra med ström i batteriet. Jag var ute och körde och stängde av motorn ett tag och sedan då jag skulle ut och köra igen så hände detta. Är det någon som har någon aning om vad det kan vara för fel? Avs Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 30 Juli , 2006 Tjena! Du är den fjärde personen som srkiver här om sin ryckande evinrude motor. Kan vi alla ha samma fel? Är det någon sjukdom Evinrude har kankse? Din felbeskrivningen stämmer in på min, men jag har ingen elektrisk växel, så jag tror inte det är det som händer när den rycker till. Men jag håller med om att man skulle kunna tro det. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=109513&highlight=evinrude 35 Mvh Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickesrx 0 Postad 31 Juli , 2006 Ja det verkar lite konstigt detta, har pratat med Evinrude återförsäljare där jag bor men de vet inte vad felet är. Det lutar åt att vi alla har samma fel, det är som du säger att Evinrude har detta som en sjukdom. Kan det vara tändningen eller bränsletillförseln som är fel på? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 2 Augusti , 2006 Har du hittat något fel än? Jag själv har tyvärr inte gjort några framsteg Idag kommer far min hem från Kroatien och han är en hejjare på motorer, så vi får se om han har tid över någon dag och hjälpa mig. Det är svårt när man inte har nått att gå på...man vet inte vart man ska börja. Och jag har inga erfarenheter av båtmotorer. Du kan väll mejla mig på palviainen@hotmail.com om du hittar någon lösning! Mvh Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 3 Augusti , 2006 Är det enbart vid körning eller hackar den även på högre varv med växeln ur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 3 Augusti , 2006 Endast vid körning vad jag har märkt. Men sen så har jag ju inte stått och tokvarvat nått heller. Kan dock kolla upp det. Hur det är i Mikaels fall vet jag inte? / Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickesrx 0 Postad 4 Augusti , 2006 På min motor så blir detta bara vid körning, Det ska bli spännande att se vad din pappa säger om detta. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickesrx 0 Postad 25 Juni , 2007 Hej! Hade lämnat in Evinrude 65 hk motorn till en Evinrude reparatör och efter det så gick den bra, men nu har samma fel uppstått igen fastän det är ännu mera ryckningar. Har din pappa kollat på båtmotorn än? Min pappa och jag var ute igår och testade och den startade väldigt lätt men så fort man lägger i växeln så rycker den, jag vet inte men det verkar som om det är fel på elväxeln. Om din pappa har tittat på felet med eran motor och hittat så skulle jag uppskatta om ni kan lägga ut vad ni gjort för att få bukt med problemet. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 25 Juni , 2007 Tjena, nej inget fel åtgärdat än, man har ju så jä**a mycket att stå i.. men under veckan åker väl växelhuset bort för genomgång, det lutar åt att det är det. Ni lämnade in motorn till en verkstad som fixade felet så vet ni väl vad dom gjorde med den där? Det är väl bara att gå på samma sak igen och fixa det? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Juni , 2007 Den går fint på tomgången, men vid körning så hackar den med jämna mellanrum, det smäller till rejält. Låter detta hackande som en rejäl misständning så har jag en annan teori än växelstrul. Vatten går inte att koprimera, läcker vatten in någonstans så efter ett tag så blir det tillräckligt för att misstända samt genom sitt motstånd ge en rejäl bonkande effekt på gången. kolla nedersta stiftet eller något av de övriga om det finns tendens till att det är rent, då kan du vara säker på att det sipprar in vatten och påverkar förbränningen. vatten tvättar isolatorn ren frisk 2 taktare ska skita ner stiften. Det går även att köra med ett stift ur och då lär du se vattnet ångan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickesrx 0 Postad 29 Juni , 2007 Hej! Okej, jo vi lämnade in motorn på verkstad, och det enda han gjorde var att justera tändningen, men det vore konstigt om tändningen skulle ha rört sig efter det, om den gjort det så vore det slarv från verkstadens sida att dra åt skruvarna dåligt. Det konstiga är att ryckningarna blir värre och värre, farsan har pratat med en annan kille på en verkstad och han sa att det är nån gummibussning vid propellern som är orsaken, så vi ska låta han kolla upp detta och se om det blir bättre. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickesrx 0 Postad 29 Juni , 2007 Vi har bytt ut alla 3 stiften, men den gick inget bättre, det var en bra teori du har, vi ska kolla upp detta, jag kan säga det att vid gaspådrag så orkar den inte öka farten, hackningarna gör att den inte orkar. Återkommer snart. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser