harboe 0 Postad 15 Juli , 2006 Hej tänkte skriva min första fråga här på forumet. Jag har en undran om min motor, det är en 30hp Johnson årsmodell -00(utombordare). När jag tog av kåpan såg jag att det inte sitter nåt luftfilter på förgasaren, har aldrig hållt på med detta förut så jag undrar, ska det vara så?? Och så en fråga till, motorn sitter på en Ryds Tumlare. Jag tycker att den drar väldigt mycket bensin, enligt verkstaden där den servades så drar motor ca 11-12 Liter/ timme. Men eftersom min båt var ganska tung så trodde han att man nog skulle räkna på det gamla sättet dvs 0,5 liter/ hp och timme= 15 liter / timme kan detta stämma? Ha en skön sommar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Juli , 2006 Hej, Luftfilter behövs inte på en utombordare då det kanppast dammar till sjöss. Det som ev kan sitta över förgarna är en kåpa som dämpar insugningsljudet något. Hade en Suzuki 2-takt (65 hk) förr och den hade en svart plastkåpa över förgasarinsugen. Nåt luftfilter sitter det inte på utombordare. Det är väl tänkt att motorkåpan skall hålla undan för frön, pollen, löv osv som kan virvla omkring i luften. Du kan kolla på sprängskisser på din Johnson 30 hk -00 på http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29 så ser du om det ev saknas nån kåpa över förgasarinsugen (som dämpar ljudet något i så fall). Annars är det bara att lungt köra vidare. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser