Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jonas-z

Felvisande varvräknare B20

Rekommendera Poster

Hej !!

 

Har upptäckt att varvräknaren visar för lite. Motorn är en B20 AQ130 med orginal varvräknare. 

Kollade med en optisk varvräknare som mäter varvet helt oberoende av motorns tändsystem, skall var mycket exakt. Vid tomgång stämmer varvtalet, när varvet sen ökas eskalerar felvisningen för att vid maxvarv diffa på 500 rpm. (4400 på instrumentbrädan & 4900 på den optiska mätaren).

 

Har tidigare gjort liknande test men med ett digitalt testinstrumnet som kopplades in på tändspolen, detta visade då samma värden som instrumentbrädans varvräknare.

 

Jag vill ha synpukter från er andra vad som kan vara orsaken till problemet, någon som har erfarenherter ??

 

Min personliga teori är att det inte är själva mätaren som är felande utan det är i tändsystemet felet sitter, (läs fördelare, tändspole eller konding). Jag kan känna ett visst glapp i fördelaraxen och detta kan ju som bekant ha en negativ påverka kamvinkeln vilket tidigare diskuterat i andra trådar. Kan glapp fördelaraxel även vara förklaringen till den felvisande varvräknaren, vad tror ni andra ??

 

Kamvikeln är kontrollerad med kamvinkelmätre och den är ok, kontrollerade iof bara med motorn på tomgång.

 

Tacksam för synpunkter & input från er andra.

 

Mvh /// Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas

 

Det är väl egentligen inget fel. Varvräknare som bygger på den mätmetoden (tändspolen) kan diffa ungefär 10 %, så det är strängt taget bara att gilla läget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har svårt att tänka mig att volvo pentas orginalmonterade mätare skulle ha så stor felmarginal som 500 RPM. 

Den största avledningen till att vi har varvräknare är för att kunna välja rätt propeller. Propellerval görs ju som bekant utifrån det uppnådda maxvarvtalet som skall ligga på 5100 RPM på b20.

 

Om propellerval skulle göras utifrån en så felvisande varvräknare skulle det få förödande konsekvener. Tror knappast volvo penta skulle leverera ny motor med varvräknare som man inte kan använda för att välja rätt propeller.

 

/// Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro är visshet utan bevis, och det är bättre att veta att man är troende än tro att man är vetande.

 

En ny motor 2006 har inte den felvisningen, men en konstruktion som var ny för 40 år sedan kan ha det. Dessutom ger 500 varv hit eller dit inte några förödande konsekvenser, såvida du inte ligger och mal på toppvarv hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har samma problem på min AQ131D. Har ställt in tändningen så den går mycket bättre nu men ingen inverkan på varvtalet, som visade rätt ännu för nån månad sedan.

Hur är det med tändfördelarens nedre del. Hur byts den ut? Den har två låstappar som går in från sidan men kan man bara trycka ut dessa utan att de går sönder? Vad skall finnas inne i nedre delen av fördelaren (fjädrar, tyngder?) och vad är deras funktion? Jag har lite rost på övre sidan av nedre fördelaren (plattan där brytarspetsen ligger) så kanske det är rost även i nedre delen, hur inverkar det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...