Gå till innehåll
fredag 09 januari 2026
Gäst Anders

Hur värderas elstart kontra manuell vid motorköp?

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Jag står i begrepp att köpa en begagnad utombordare och behöver råd. Om jag står och väljer mellan två likvärdiga motorer, låt säga att dom är ca 15 år gamla och bägge är på 35 hk. Den ena har manuell start och den andra elstart. Hur mycket mer får den med elstart kosta? Det kanske är svårt att snacka kronor och ören, men men går det att göra en ungefärlig uppskattning i procent?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Uffe

På äldre motorer kan det skilja en tusenlapp mellan startsnöre och elstart. Ibland mer, ibland mindre...... Men köp gärna den med snörstart för en havererad startmotor kostar runt 4-5 000 ny och ca. hälften om du får tag i en beg. vilket inte är lätt. Att byta snöre är inte lika dyrt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Te

Köp den med elstart.Inte roligt att dra igång en 35-hästare.Om det nu går, jag skulle aldrig försöka..... Startmotorer är enkla att laga. Sällan trasiga på grund av annat än skit och dåliga kol. Gör rent - och se som alltid med båtar till att ha ett fräsht batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst TT

Tja, vad ska man säga?? Elstart roligare, enklare, smidigare....har haft båda delarna. Just nu har jag en 35:a med snöre som varken är svårstartad eller krånglig på ngt sätt. Det ska skilja lite mellan el och manuell men hur mkt är svårt att säga beroende på skick men vid två likvärdiga motorer skall den manuella vara billigare. Det går nästan alltid att komplettera med en startmotor om motorn inte är äldre än 15 år. Kostar 1500-2000 SEK beg, batteri finns att köpa överallt. Även om du inte kopplar så att motorn laddar batteriet så räcker en laddning(bra batteri) till 50-150 starter. Viktigt, tycker jag, är att väljer man en el så fixa fram ett snöre att ha i reserv liggande i båten i fall den inte vill när du skall hem. 35-40 Hp kan vara på gränsen till vad man vill rycka i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bosse Söderkvist

Hej har en 45 hästare med snöre och ett litet ryck räcker. Inga som helst svårigheter att dra igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...