Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
Tobbe99

Färg på kylvätska

Rekommendera Poster

Hej!

Har fått låna en större båt med en Mercuiser 4,3 ltrs inombordare.

Kollade över motorn i helgen och det ser ut att vara lite kylvätska i den. Hittade kylvätska i båten men den är till färgen grön. I den befintliga hållaren för kylvätska är den orange.

Vad kan det bero på, finns det olika färger på kylvätska. Den jag hittade kommer från Volvo Penta för övrigt. Dum fråga, men vill inte göra fel när man lånat båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns olika färger. I min båt är den blå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tidigare fanns en glykol som reagerade på aluminium, har sett rena schweitzer ostar till motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nissed

Det hoppas jag verkligen inte, det borde vara genomskinligt!!2.gif\

//Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger något i det du säger, Men lite blå färgat vatten kan inte det också vara genomskinligt?eller man säger kankse inte så? ingen aning , Hjälp mig\#mce_temp_url#\ =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orange glykol får ej blandas med blå/grön glykol. Orange glykol används av alla volkswagen/audi/skoda mfl som standardglykol och det står tydligt på dessa flaskor att de ej får blandas. Man kan oftast köpa båda sorterna på macken.

Fyll hellre på med enbart vatten om du är osäker och komplettera med mer glykol senare.

mvh

Patrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

direkt från nätet:

Ibland frågar kunder efter miljövänlig glykol. Svaret är att all glykol är mer eller mindre miljövänlig. Skillnaden ligger i huvudsak i hur giftig den är.

Ethylenglykol är den vanligaste och också den giftigaste. Den är oftast blå/grön till färgen.

Propylenglykol är inte så giftig. Den är inte så efterfrågad eftersom den är dyrare. Färgen för det mesta röd. 

Det är svårt att ange vilken som är mest miljövänlig - det är mest hur giftig de olika sorterna är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tror även den som reagerade på aluminium inte säljs längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...