mae222 5 Postad 21 Juni , 2006 jag har lite problem med kompretionen i min b20. funderar på vad et kan vara . har bara 10Kg i alla cylindrar ska till lägas att den är nyborrad och har nya överdimtions kolvar. men toppen är en orginal ej planad bil b20 topp . kan det vara det som är problemet ? jag läste på ett forum att bil b20a har 8.5 Kg komp. båt har ju som bekant 12-14 kg men vad är det som gör den skillnaden ? det kan ju inte bara vara kammen. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Juni , 2006 Du skall inte tro på allt du läser! Kompressionen som du mäter fram med en kompmätare är som du delvis redan konstaterat avhängig av kam, ventiltider, kolvdiameter och topplock. Varför du idag har 10 kan bero på kamaxeln. Vad har du för kam i? (Nu kommer en del att protestera). Enligt min uppfattning så skall pentakammen användas, den är framtagen för båt och fungerar alldeles utmärkt. Att några brukat K-kam och är nöjda är upp till dessa. Har man kompressioner upp emot 14 kg är det risk för spikning. Personligen gillar jag inte ifall det blir över 13 kg men det får heller inte vara under 11. Själv har jag under ett antal år hållit på och micklat med dessa gamla järnspisar och det enda, förutom en massa erfarenhet, jag fått är ett stort hål i plånboken. Varför jag rekommenderar dig att bruka pentas orginalprylar så långt det går. Det går att få ut mer effekt men det kostar, ofta en halv båtsäsong innan prylarna fungerar och detta är det inte värt./mvh/Nitro Ps. har du kört med motorn som den är. Jag tror att den går helt ok, drar lite mer soppa bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juni , 2006 tar en stund innan du slitet in ringarna och då stiger det nog mot 11kg . 8,5 kg är minimum och över 13 så blir det problem med spikningar, viktigast är att burkarna är jämna så du får balance i motorn, b20 har olika toppackningar bygger du motor för bil och jorden runt färder väljer du tjockast möjliga för att kunna åka på oktan tal ner mot 80. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 21 Juni , 2006 kul att ni hade lite att säga om saken, jo jag kör med båten och motorn är inte lika rap som vanligt. så innan renoveringen hade jag mellan 12-9 Kg komp och nu 10kg på alla cylindrar , och inannan gjorde båten 27 Knop och nu knapt 22 knop så det är ju lite snopet , jag har en något sliten p kam i men den tunaste 0.8mm topplockspackningen , och inte inte så mycket vevhusventilations tryck. men toppen jag hade innan var rejält planad (fast sprucken och sönderostad) så jag kanske borde prova med det, och ventlierna är inte perfekta men nästan iaf. men motorn låter bra och drar mindre soppa nu än förut, kanske pga att jag kör långsammare. och jag kör alltid grymt långt och det har jag gjort i år också så det borde ha slitit in sig nu , hade 9.5 kg komp när sommaren började. MVH /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juni , 2006 Att renovera och inte se över toppen som är det billigaste att fixa till förstår jag inte riktigt, kan det vara kul att stå med en bränd ventil långt ut till havs? Har du i övrigt plockat ihop allt riktigt så kommer kompen öka när allt slits in. ev kunde du prova att justera förgasare och tändning så kanske du får igen dina förlorade knop, se de andra foruminläggen med motor strul där skrev jag om några tips för att hitta optimala tändkurva mm . På bil sidan fanns det mycket extra att plocka ur en vanlig B20 om man bara struntade i att följa fabriksanvisningarna utan justerade dem efter hur skicket var och i vilka förhållanden de skulle användas i detta gäller för övrigt alla motorer som inte har någon modern datorstyrning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 22 Juni , 2006 apropå att ställa tändningen så förespråkar jag att man låter någon styra och sedan vrider man på fördelaren tills max varv upnås, är det någon som inte tycker om denna metod ?. blir inte riktigt samma som med stroboskoplampa, men denna metod går ju inte att anväda på bilar heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Juni , 2006 Kör du den metoden så se till att du inte hör några spikningar när du belastar vid accerlation och sänk sedan någon grad extra för säkerhetsskull. du kommer att få max högtändning och även de farliga spikningarna kan kommer med, du hör dessa ej vid fulvar utan lättas vid belastning, blir det för mycket högtänt blir det svårstartat och risk för baktändning, på stora motorer gör detta ibland att starten knasppt drar runt dem. Förtydligande: spikningar är när soppan vill själv tända innan gnistan kommit risken är att allt bränns ut och bränslets kylande förmåga förvinner vilket i sin tur innebär med lite otur hål i kolvarna. B20 med rätt justeringar klara av att gå på nästan vilket bränsle som helst, min tidigare semesterbil kördes ofta ner på 80 oktan bara att ställa tändningen efter soppan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser