freddann 0 Postad 22 Maj , 2006 Tjen.. ska byta motor på vår okelbo b16, men vet inte hur jag ska välja rätt i motor djungeln. På båten sitter nu en 50 hk merury 80-talare som är både för slö och drar för mycket när man är ett gäng i båten. Har tittat på lite olika motorer , typ Mervury 75 4-t, Mercury 75 optimax, evinrude 75 e-tec. var till en början helt inne på att skaffa en 4-t men efter att ha läst bla. på detta forum om hur bra dom nya 2-t ska vara typ optimaxen och e-tec så vet jag inte vad jag ska välja. Om jag har förstått det hela rätt så är 4-t både tyngre och slöare än dom nya 2-t, men vad finns det mer för fördelar/ nackdelar mellan dom två. hur stor är skillnaden i bränsleförbrukninge, vikt, styrka och toppfart mellan typ Mercury 75 4-t och en mercury 75 2-t optimax??? Skulle också vara väldigt intesserad av att veta om det är någon annan som har en ockelbo b 16 med större motor typ 70-90 hk, hur beter den sig i sjön osv, max rek motoreffekt är 65 hk men har sett mång b 16 till salu på tex Blocket med betydligt större motore!!! Väldigt tacksam för svar från någon med kunskap!!! mvh fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 23 Maj , 2006 Hej Min svåger hade en B16 med en Yamaha 90. När man närmade sej 40 knop kändes det nästan som att man flög så man fick ha tungan rätt i mun. Jag skulle nog inte gå på en tyngre motor än den för att planingströskeln var rätt markant med den motorn och att hänga på en fyrtakts 75-80 hk tror jag blir lite för tungt för båten. Själv skulle jag gå på en modernare 2 takt och har efter att sett evinrudes e-tech 90 har jag insett att de äntligen börjat tillverka motorer ,och 75:an är nog inte sämre. Vill man gå på ett billigare alternativ så är Yamma el Tohatsu 70 bra val, men lite dyrare i drift. Gör ett överslag på hur mycket du kör och hur stor skillnad 0.2-0.3 l/dist gör (för det är väl så mycket som skiljer mellan en vanlig 2 takt och en e-tech på en båt som den). Du kanske för köra i många år innan du har igen kostnaden för en E-tech. Jan Jan Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
an59hj 0 Postad 23 Maj , 2006 Hej! Har själv en Mercury 75 Optimax och mycket nöjd med den. Bra drag när man drar vattenskidor. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 23 Maj , 2006 Hoppsan .. Jag stammade lite där på slutet såg jag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klangebo 0 Postad 23 Maj , 2006 Köp en evinrude e-tec 75 hk ! otroligt bra motor med både bra prestanda,bränsleekonomi, och kvalite! köp en sån och du blir garanterat nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 23 Maj , 2006 Hej Fredrik, Nu känner jag ju inte riktigt till din båt, men efter att ha läst denna tråd har jag förstått att vikten är ganska avgörande. Jag har själv en ny Optimax 90 och är väldigt nöjd med den efter ca 1 timmes körning, men jag tror att Optimaxen blir för tung för dig. Optimax 75, 90 och 115 är alla byggda på samma konstruktion och vikten är hela 163 kg. M.a.o. vinner man i denna effektklass inte någonting i vikt ifall man tar en Optimax istället för 4-t. Jag skulle i så fall kanske rekommendera en E-tec eller en Tohatsu TLDI eftersom de i denna effektklass (mindre än 115 hk) är lättare än både Optimax och motsvarande fyrtaktare. Som sagt är ju också en äckeltvåtaktare ett både billigt och lätt alternativ, men som sagt aningen högre bränsleförbrukning och skitigare utsläpp. I mitt fall där det stod och vägde mellan Optimax 90 och Yamaha F100 (nästan samma vikt på dessa två) så var det flera saker som avgjorde, men den kanske viktigaste var servicevänligheten hos Optimaxen. Man slipper undan kamremsbyten, ventiljusteringar, oljebyten (i motor) osv. En tvåtaktare kan man i princip serva själv efter att garantitiden gått ut. Mellan Tohatsu TLDI och Evinrude e-tec så vet jag inte riktigt vilken jag skulle föredra. Jag har läst att Tohatsun skulle ha lite mera ljud, men lite lägre bränsleförbrukning. E-tecen behöver ju inte heller servas på 3 år vilket ju helt klart är ett plus i kanten. Ifall det för din del skulle stå mellan dessa två bör du också kontrollera hur det är med tillgång till service och reservdelar i dina trakter. Lycka till med ditt val. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 23 Maj , 2006 Hej! Hade själv en Suzuki DT-65 (115kg) på min B16 innan någon idiot stal den. 39 knop med denna motor. Köpte en DT-55 på försäkringen och maxfarten sjönk till 35 knop men gick mycket snabbare upp i plan. Skulle inte rekommendera en motor som väger över 120 kg. /thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 23 Maj , 2006 Hej igen, För en tid sen (22.11.05) undersökte jag lite motorvikter o.d. Jag kom då till följande resultat. De två lättaste 2-t direktinsprutade motorerna som jag känner till är Evinrude e-tec och Tohatsu TLDI. Lite vikter: Mercury Optimax: 75 hk: 166 kg 90 hk: 166 kg 115 hk: 171 kg (enligt spec. Torde dock va samma som 75 och 90) Evinrude e-tec: 60 hk: 107 kg 75 hk: 138 kg 90 hk: 138 kg 115 hk: 167 kg Tohatsu TLDI: 70 hk: 143 kg 90 hk: 143 kg Ännu lite fyrtaktsvikter som jämförelse: Mercury: 60 hk (EFI): 113 kg 75 hk: 176 kg 90 hk: 176 kg 115 hk (EFI): 176 kg Yamaha: 60 hk (EFI): 110 kg 80 hk (EFI): 170 kg 100 hk (EFI): 170 kg 115 hk (EFI): 194 kg Suzuki~Johnson 60/70 hk (EFI): 163 kg 90/115 hk (EFI): 189 kg Om man vill läsa hela tråden finns den här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=71858 Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddann 0 Postad 23 Maj , 2006 Ett supertack till alla som har svarat, har fått massa info jag inte kände till tidigare. Om det är någon mer som känner att ni har något att bidra med får ni gärna göra det!!! Om det är någon som har en ockelbo b16 med en fyrtaktare 70-90 hk skulle jag vara mycket intresserad av att veta hur det funkar, gör den ökade vikten på motorn sååå stor skillnad!!?? Drar mycket vattenskidor och wakeboard efter båten så det vore ju bra om den planade snabbt och smidigt med den (Nya) motorn, som jag nämde tidigare har vi en 2-t 50 hk 80-talare på båten nu och den (fungerar) men är ju inte optimal. Tycker att motorn har ganska bra ork men det går tex. inte att starta med en skida från vattnet och den har STORA problem att plana när man är sex vuxna eller fler i båten!!! Tack ännu en gång för alla svar.. Fredrik.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 23 Maj , 2006 Jag hörde av en kille på en marina att från och med nästa år är det förbjudet att tillverka 2-takts båtmotorer. Vet dock inte exakt hur han menade...kan väl inte vara ett totalstopp i hela världen? Men i vilket fall är det ju ett tydligt tecken på att 2-taktaren (båtmotorer iaf) är på väg i graven. Skulle därför satsa på en 4-taktare då begagnade 2-taktare lär bli iskalla efter förbudet. Dessutom var ju inte skillnaden i vikt mellan 2t och 4t så stor på de lite effektstarkare modellerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 24 Maj , 2006 Att nytilkverkningen av konventionella 2-taktare betyder inte att den håller på att dö ut. Det kommer fortfarande och väldigt lång tid framöver finnas en marknad för dessa hos dem som vill ha en enkel, lätt och driftsäker motor med bra prestanda och inte åker så mycket att förbrukningen har någon betydelse alls. Om jag skulle köpa en ny motor till en B16 skulle jag antagligen gå på en Yamma 70 som väger 105.5 kg. Den är betydligt rappare än F60 och passar därför bättre för vattensport. Om man kör 500 sjömil med en bränsleskillnad på 0.2 l/sjömil ger en merkostnad på 1200 kr ca 200 kr i olja. Till det får man lägga att man ha en problem och näst intill underhållsfri motor i många år. Man måste ju köra i minst 10 år för att det ska löna sej att köpa en 4 takt eller liknande. Om man vill tänka på miljön och köpa ett så miljövänligt alternativ som möjligt ska man förståss gå på 4-taktaren. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 24 Maj , 2006 Hej batrookie, Du har både rätt och fel där. Det är den gamla typen av 2-takt motorer som blir förbjudna. De insprutade 2-taktarna (Ex. Optimax, TLDI, E-tec, HPDI) är ju lika rena, om inte renare än fyrtaktarna, och får fortfarande säljas. Återförsäljarna får sälja sina lager tomma på den gamla typen 2-taktare, men när lagren är tomma är det stop med försäljningen. Förbudet gäller dock inte i hela världen. Jag vet inte ens om det gäller hela Europa, men jag skulle tro det. På vissa ställen i USA (bl.a. Californien) har de ju väldigt stränga avgaskrav och där torde den gamla typen tvåtaktaren va förbjuden för längesen. Det är dock fritt fram att använda de nya tvåtaktarna som klarar avgaskraven där. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 24 Maj , 2006 Bra! Då fick jag lite klarhet i hur det ligger till. Tyckte ju så här i efterhand att det lät lite konstigt med ett totalstopp. Men jag letar ju också båt. Så då är det väl ändå rimligt att säga som så att man ska undvika den gamla 2-taktsmotorn och se till att man köper en båt med antingen 4-takt eller optimax 2-takt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 24 Maj , 2006 Kom på en liten fundering till. Någon skrev tidigare här att 2-takts motorn är mycket enklare att serva/reparera än en 4-taktare. Men om man nu får gissa så borde ju en modern direktinsprutat 2-taktare (optimax) vara ungefär lika krånglig som en 4-taktare eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 24 Maj , 2006 Har också en 75a Evinrude fast en FFI från 2001. Bränsle förbrukningen och prestande är långt över mina förväntningar. Mycket nöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 24 Maj , 2006 Hej igen batrookie, Du har i princip alldeles rätt där. Både Mercury/Mariner Optimax och Tohatsu TLDI är byggda på Orbital-systemet där bränslet blandas med luft från en luftkompressor och därifrån sprutas in i cylindern. Evinrude e-tec sprutar bränsle direkt in i cylindern utan luftkompressor och Yamaha HPDI vet jag inte riktigt hur den fungerar, men jag tror inte att den heller har någon luftkompressor. Alla dessa motorer, liksom dagens 4-taktare, är fullspäckade med elektronik och teknik som ingen vanlig människa förstår sig på. I vilket fall som helst så har du alldeles rätt i att alla dessa system är mycket mera komplicerade än hos en konventionell tvåtaktare. Om någonting strular blir man sannolikt tvungen att uppsöka verkstad där de förstår sig på systemet. Det som är skillnaden till fyrtaktaren är att servicen fortfarande är ganska obefintlig hos dessa tvåtaktare. Ex. vinterkonservering i princip: Optimax, Tohatsu, Yamaha: - Ny olja i växelhuset - Smörja smörjnipplar - Konserveringsmedel i motor E-tec: - Ett knapptryck på fjärreglaget (de 3 fösta åren) - Smörja smörjnipplar 4-taktare: - Ny olja i växelhuset - Smörja smörjnipplar - Konserveringsmedel i motor - Kontrollera, ev. byta kamrem (dock 5 års intervall efter första säsongen om jag inte har fel) - Kontrollera, ev. justera ventiler (dock 5 års intervall efter första säsongen om jag inte har fel) - Byte av motorolja - Byte av motoroljefilter Dessutom skall en ny 4-taktare (åtminstone Yamaha) in på service efter att den har gått 2 timmar (om man vill att garantin ska gälla). Då skall motorolja och filter bytas, ventilspel kollas osv. Hos tvåtaktarna skall motorn in på service först efter att man har kört en hel säsong (utom e-tec då som skall in först efter 3:e säsongen). Ta nu inte allt som är skrivet ovan ordagrant eftersom man ju naturligtvis på vilken av ovanstående motorer som helst kan göra mycket noggrannare vinterkonservering, service mm. än vad jag skrivit (t.ex. köra glykol genom systemet, smörja propelleraxel osv), men ni fårstår principen. Vad jag vill komma till är skillnaderna mellan 2-takt och 4-takt. Till detta bör ännu tilläggas att det nog tillkommit en del punkter på tvåtaktarna också som man behöver kontrollera i samband med service. Hos Orbitalmotorerna har man ju t.ex. en rem som skall dra luftkompressorn, luftfilter för kompressorn osv. och oberoende av vilken motor man har bör ju tändstiften kontrolleras och bytas regelbundet, men jag vill fortfarande påstå att tvåtaktarna är mera servicevänliga än fyrtaktarna. Dock inte mera reparationsvänliga. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 24 Maj , 2006 Hej igen batrookie , Läste igenom tråden en gång till och konstaterade att ingen ännu kommenterat dina resonemang kring andrahandsvärdet på 2-taktarna. (Edit. Såg just att Jan Olov var inne på detta. Jag får ursäkta mig. Det var inte meningen att ta ordet av någon . I slutändan har vi nog dock kommit fram till samma svar .) Jag tror här att det framöver kommer att finnas flera funderingar kring detta beroende på hur man resonerar. Ex: Grupp 1: 4-taktarna är framtidens melodi. Rena och tysta och nästan alla har ju en. Grupp 2: Optimax e.d. är vad jag vill ha. Jag utövar nämligen mycket vattensporter o.d. och servar helst min motor själv. Samtidigt är de i stort sett lika rena, tysta och bränslesnåla som 4-taktare. Ev. också lite lättare. Grupp 3: Jag har en gammal båt som behöver en nyare motor, men jag vill inte satsa så mycket. Jag vill ha prestanda, enkelhet, låg vikt och billigt. Miljön är inte min allra högsta prioritering. Nu är detta bara mina resonemang, men det jag vill komma till är att det troligen kommer att finnas en marknad för framtiden oberoende av vilken motor man väljer. Jag tror m.a.o. inte att ens de s.k. äckeltvåtaktarna kommer att gå i graven utan de kommer att hänga med så länge välskötta begagnade exemplar finns. Pga. detta tror jag inte heller på något prisras på någon av ovanstående modeller. Detta är endast mina egna resonemang. Kommentera gärna. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 24 Maj , 2006 Hej freddan, Ett inlägg ännu så har jag skrivit ungefär allt jag vet i detta ämne . I första inlägget frågade du om fördelar/nackdelar (bränsleförbrukning, vikt, styrka och toppfart) mellan t.ex. Mercury 75 4-t. och 75 Optimax. De flesta svaren har ju kommit fram på vägen, men för att ännu förenkla vissa saker: - Bränsleförbrukning: Ev. drar Optimaxen lite mera bränsle i medeltal, men det är så marginella mängder så att du troligen aldrig skulle märka det. - Styrka och toppfart: Som bekant är Optimaxen aningen rappare än 4-t (vet inte hur mycket). Dock torde det inte skilja mycket i toppfart. 75 hk är 75 hk oberoende av konstruktion. - Ljudnivå: Optimaxen har lite högre ljudninvå, men just och just så det märks enligt olika test. Resten av frågorna har väl besvarats i tidigare inlägg. Lycka till med ditt val. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klangebo 0 Postad 28 Maj , 2006 Gör det det enkelt för dej, köp en e-tec! mkt bra motor, du kommer inte ångra dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beppo 0 Postad 30 Maj , 2006 vill du sälja 50 hk ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 30 Maj , 2006 I senaste numret av Vi båtägare jämfördes Mercury Veradon 135 och Mariner Optimax. Båda är ju från samma tillverkare. Slutsats: Veradon är tystare och dyrare och har mjukare gång Optimax: Lägre bensinförbrukning mer klipp i starten och 5 knops snabbare toppfart. Vid 39 knop drack Optimaxen 38 liter i timmen mot Veradon´ s 60... Sedan kan jag inte låta bli att kommentera att Anders ovan (heter jag också) har en Bella (jag med) med en 75hk optimax (jag med). Dock är det så att Anders här ovan har en 510 och jag har en 490... Hääp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 30 Maj , 2006 Var det inte så att veradon endast drog mer vid fullvarv? /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dale 0 Postad 31 Maj , 2006 Hej Fredrik, I flera år körde jag min förra båt, en Ockelbo B 16 med en Mercury 175 hk. V6. Det fungerade alldeles utmärkt! Båten gick lätt och fint men var lite baktung i hög sjö. Lycka till. Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bertan 0 Postad 1 Juni , 2006 hej Hur kan mercury få sälja någon 4-takt verado, när dom samtidigt säljer optimax? Det skiljer alltså 5 knop i toppfart och i nästan hela registret är optimaxen mycket snålare, och då talar vi inte om marginella skilnader i 40 knop drar 4-taktaren 60 liter i timmen mot optimaxen 39. Det är en enorm skillnad. Axet är även det mycket bättre hos optimaxen Själv kör jag en Evinrude E-tec 75hk måste bara säga att den är helt klart den bästa motor jag har kört Vidare så tycker jag inte att man kan jämföra E-tec med optimax och tohatsu, E-tec är så mycket tystare går jämnare och är mycket lättare (åtminstonde mot optimaxen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 2 Juni , 2006 Fast vi måste komma ihåg en sak. Dessa nya 4-taktare är ju ingen tekniskt revolution. Det är ju samma gamla teknik som bilbranshen använt sig av i många herrans år. Om vi vill ha en gammal bettan till bil som vi servar och fixar själva....då är det ju ändå 4-takt med elektronisk insprutning som det blir. Så jag tror inte att det är något större problem att stå ute på sin ö och serva sin 4-taktare. Därav tror jag också att 2-taktare kommer blir ointressanta i framtiden. Sen har vi ju den största risken då...sveriges riksdag och regering. Ingen vet vilka straffskatter det kan bli på skitiga 2-taktare i framtiden, speciellt nu när det inte får tillverkas nya konvetionella 2-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser