ahaa 2 Postad 17 Maj , 2006 Jag undrar hur man får isär växelhuset på min mariner 40hk-1980. ska byta impeller men får bara isär växelhuset 5cm sen är det stopp. Om jag börjar med att ha neutral i och sedan drar isär växelhuset så dras backen i och det säras ett par cm till! Mvh Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 17 Maj , 2006 Hej!På mindre Mercury/Mariner måste man lossa en metall/plastklammer i framkant på riggen för att dela på växelaxeln. Kolla efter två pinnar. en uppifrån och en nerifrån som kopplas samman av plastgrejjen. Vet ju inte om du har denna lösning dock. Detta sitter mellan rigg och motorfäste, längst upp där riggen övergår i undre motorkåpan. Kan även sitta strax innan för kåpan.Ps. vålda inte, då kan smågrejjor gå sönder i växelhuset.keep up the good work... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 17 Maj , 2006 Ska kolla imorron men tror inte att jag sett några sånna grejer. jag har läst måmga inlägg om växelstaget som ska lossas uppe under förgasaren på många motorer. ser trångt ut om man skulle prova, och är det inte knepigt att passa in staget igen vid ihopsättning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davy_Jones_Locker 0 Postad 18 Maj , 2006 Tjena Om det ser ut som på min 82:a så finns det en skarv med låsmutter på växelföraren. Ungefär halvvägs ner på motorn (framsidan) bakom en täckplåt. Har du tur kan du hitta en sprängskiss på: http://ishopmarine.com/ Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser